Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 2 september 2018

Gestalta är lättare än du tror

Gestalta är lättare än du tror

Eller?

För mig är det så självklart att gestalta att jag inte riktigt visste hur jag skulle förmedla det till mina skrivkursdeltagare. Inte räckte det med att säga "Beskriv istället för att skriva!" De förstod ändå inte vad jag menade. Jag har verkligen fått jobba hårt för att förmedla vad gestalta är för något. Nu sitter det hos mina skrivkursdeltagare, de har förstått vad gestalta är. Det märks på deras berättelser. Underbart! De tre personerna ovan har inga problem med gestaltning, tvärtom!

När du gestaltar ska du inte skriva vad personen känner, du ska BESKRIVA det genom att berätta hur personen upplever känslan.

Om du minns en bok du just läst färdigt, om den sitter som etsad inom dig, beror det oftast på att författaren har lyckats gestalta på rätt sätt. Då har du varit delaktig i berättelsen, du har känt personernas känslor, du har luktat, sett, hört och upplevt allt som personerna har gjort.

Att gestalta innebär att du berättar för läsaren, utan att egentligen skriva exakt vad det är.

Ställ dig frågor när du skriver: Hur vet jag att personen är rädd? Hur vet jag vad det doftar? Hur vet jag hur det ser ut runt huvudpersonen? Hur vet jag vad personen känner? Och så vidare.

När du besvarar dina egna frågor med det skrivna ordet, det är då du gestaltar. Istället för att säga att hon ser ut som hon har gråtit, berätta hur hon ser ut! Hur ser en person ut som har gråtit, länge, intensivt och med hjärtesorg? Berätta!

Stephen King och Dean Koontz är mästare på att gestalta. Det är därför de har lyckats skrämma så oändligt många människor runt om i världen. Men vi har även svenska författare som är duktiga på att gestalta, Mats Strandberg och Anna Jakobsson Lund till exempel.

En person som är fantastisk på att gestalta är Kevin Parry. Titta på den här filmen så förstår du vad jag menar:



Det är en av de gestaltningsfilmer jag visar för kursdeltagarna. Ett sätt att få dem förstå hur man med små medel kan berätta väldigt mycket.

Tänk på att inte vara övertydlig. Har du gestaltat en känsla, skriv inte ner den också. Läsaren förstår ändå.

Nå, blev du lite klokare på vad gestaltning innebär?

Enligt de som läst min bok Tsunamikatastrofen i Lissabon, som kom ut för bara någon vecka sedan, har jag lyckats gestalta berättelsen så bra att de inte kan lägga ifrån sig boken förrän de har läst ut den. En skrämmande, verklighetstrogen berättelse, rätt gestaltad griper den tag i läsaren.

Lycka till med din gestaltning!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!