Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 11 oktober 2018

Spöket på Torpa Stenhus är en riktig bladvändare

Spöket på Torpa Stenhus är en riktig bladvändare...

...skriver Barnboksfamiljen på sin blogg. Åh, vad glad jag blir för denna fantastiska recension av Spöket på Torpa Stenhus, min 50:e bok.



Spöket på Torpa Stenhus – Theo- och Ramona äventyr
Författare: Kim M. Kimselius
Utgiven av Roslagstext
Läsålder: Från 9 år och upp.

Betyg: 5 av 5 

Detta är senaste delen i Theo- och Ramonaäventyr som är en historisk äventyrsserie med fantasyinslag.

I denna boken får vi åter igen följa Theo och Ramona när de åker tillbaka i tiden och får utforska Torpa Stenhus’s historia och sägner. I en resa genom tiderna tillsammans med spöket efter lilla Gustav Stenbocks får vi även uppleva när Gustav Vasa besökte Torpa Stenhus för att träffa sin blivande fru Katarina Stenbock samt flera andra händelsen genom historian. Allt inbäddat i en spännande story där spöket Gustav vill få sin vilja igenom.

Denna bok är en riktig bladvändare och jag läste den i en stöt på tåget ner till Bokmässan. Jag fastnade så mycket i boken att den där förseningen på 50 minuter kändes nästan som en fördel – för då hann jag läsa klart boken innan jag kom fram till Göteborg. Chokladen jag köpte som färdgodis låg även den orörd.

Boken är levande och med fint uppbyggda karaktärer, Theo och Ramonas relation är som alltid omsorgsfullt beskriven. Miljöbeskrivningarna är rikliga men jag rekommenderar att innan man läser boken kolla igen bilderna från Kimselius’s besök som återfinns längst bak i boken. Jag hade lite svårt att se Torpa Stenhus framför mig då jag aldrig besökt det i verkligheten. Att se de bilderna innan tror jag gör boken ännu bättre!

Böckerna är också otroligt lärorika för både vuxen och barn. Men allt lärorikt bäddas in i en spännande berättelse som aldrig känns tråkig. Får man mersmak efter boken så avslutas den med en gedigen faktadel där man kan fördjupa sig än mer.

Rekommenderar absolut denna bok! Den är en del i en serie men fungerar att läsa fristående. Kimselius introducerar skickligt det vi behöver veta för att förstå historian, men fortfarande tillräckligt kortfattat så att den som läst hela serien inte ska behöva läsa långa inlägg kring det.
Finns att köpa här: Bokus, Adlibris, CDON, Akademibokhandeln

Tack för den jättefina recensionen, Barnboksfamiljen!

Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!