Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 9 juni 2019

Kimselius har skapat 350 nya författare

Kimselius har skapat 350 nya författare

Visst är det fantastiskt, att på mindre än ett år ha skapat 350 nya författare.

Det har fungerat tack vare Korpadalsskolans engagerade elever och lärare.

I augusti höll jag min första föreläsning på skolan, den skulle följas av många fler. Jag berättade om mitt författarskap, om mina böcker och om hur jag gör mina böcker. Därefter återkom jag med jämna mellanrum för att få igång dem att skriva, lägga mer "kött på benet", korrekturläsning, berätta hur en bok blir till och hur deras bok hade blivit till.

Till slut var det dags för slutresultatet. Jan hade lagt in alla texter och bilder, jag  och lärarna hade korrekturläst, efter att eleverna hade fått korrekturläsa varandras texter. Jan skötte kontakterna med tryckeriet och rätt som det var stod vi där med 550 böcker till Korpadalsskolan, á 1 kg/styck.

"Jag borde ha sagt att de skulle skickas direkt till skolan", sa Jan.

Men det löste sig, Sofie Andersson, med maken Magnus, kom och hämtade alla böckerna. I skolan väntade lärare för att hjälpa dem lasta av. Kotten trodde vi skulle åka iväg, så han såg till att vara med på ett hörn och be om att få följa med.

Dagen då eleverna skulle få sina egna exemplar var en strålande sommardag. Radio, BLT och Sydöstran ville gärna dela nyheten med oss. Vid niotiden satt jag, Sofie Andersson och två elever bänkade i rektorns rum och väntade på telefonsamtalen, som inte kom. Vi såg ängsligt på varandra. Jag tittade om jag hade täckning, jodå. Till slut ringde Daniel från Sveriges Radio P4 Blekinge. Han hade försökt ringa mig på messenger först, men det har jag inte i min mobil. Därav fördröjningen. Men till slut gick allt bra. Barnen hade varit nervösa, men de skötte sig jättebra.

När vi varit i sändning skyndade vi ut på skolgården, där Sofie Andersson berättade lite om hur projektet med boken Korpadalsskolan skriver 2019 hade börjat. Innan dess hade jag blivit intervjuad av Sydöstrans reporter Henrik. Du kan se artikeln längre ner.

Jag berättade hur nöjd jag var med eleverna och deras berättelse, sedan läste jag två berättelser, en från första klass och en från femte klass.

Det var mycket välordnat vid utdelningen av böckerna. Bokvagnar hade körts ut medan jag läste den sista avslutande berättelsen. Skyltar som talade om vilken klass det gällde satt vid varje vagn och eleverna ställde sig lugnt och städat i kö för att få sitt exemplar.

De var oerhört stolta. Tänk att få en bok där man själv är författare till en berättelse...

Att de dessutom hade specialtillverkade namnskyltar för dagen gjorde inte saken sämre. Där stod vad de hette, att de var författare och vilken berättelse de hade skrivit. Jag fick också en sådan namnbricka, även om jag inte medverkade i boken, men författare är jag ju.

Det var så härligt att se eleverna skynda iväg till sin egen lilla vrå på skolgården för att sätta sig och leta upp sin berättelse, bläddra i boken och läsa. Vilken lycka!

BLT:s tidningsartikel

Syöstrans tidningsartikel.

Att få följa eleverna från skolstart i augusti till veckan före skolavslutningen, det är något jag aldrig har gjort tidigare, men gärna gör om. Det var så roligt att få vara med om att skapa 350 nya författare. För det var många som hade skrivit betydligt fler än den A-4-sida de fick skriva. En flicka hade skrivit 45 sidor och varit uppe halva natten. Hon blev väldigt besviken. Men jag tror nog inte hon lägger författarplanerna på is för det, utan fortsätter skriva.

Hoppas att jag någon gång i framtiden får vara med om något liknande projekt. För vad jag vet är det unikt att samtliga elever på skolan, från Förskoleklasserna till sjätte klass medverkar i en och samma bok. Eller vad tror du?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!