Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 14 juni 2019

Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò

Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò

När en bok är riktigt, riktigt bra, då berättar jag om den för alla jag möter, även människor jag inte känner. Så var det med Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò. Den gick rakt in i hjärtat och själen, den lämnade mig ingen ro och jag lyssnade, grät och engagerade mig.

Jag led med Yejide som älskar sin make, men plötsligt en dag presenteras för mannens nya fru. Allt på grund av att hon inte har fått barn på fyra år. Släkten kräver barn, mannens familj kräver att deras namn förs vidare. Maken säger inte så mycket, men Yejide desto mer. Hon rasar, är förtvivlad, förbannad och hatar den nya frun.

Mitt i allt detta är det politiska spänningar i Nigeria där berättelsen utspelar sig. Att gå ut på gatan kan vara farligt, till och med när det är akut och man behöver uppsöka en läkare.

Jag älskade verkligen den här boken. Yejides kamp för att få barn, enda sättet att behålla sin make, hennes utfrysning av den nya hustrun... Allt var fängslande läsning.

Att dessutom få höra berättelsen från olika håll var ännu mer fängslande. Allt är inte svart och vitt, så som det aldrig är här i livet. Något som tydligt skildras i den här boken. LÄS DEN!!!

Ayòbámi Adébáyò föddes i Lagos, Nigeria. Hon är litteraturvetare och litteraturskribent.Stanna hos migär hennes debutroman, den fick ett fantastiskt mottagande när den utkom i Storbritannien, blev nominerad till Baileys Women"s Prize for Fiction och har hyllats av recensenter och läsare. 



Den får fem stjärnor av fem möjliga

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!