Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 29 november 2019

Död Mysterier Häxjakt Nya eböcker av Kimselius

Död Mysterier Häxjakt Nya eböcker av Kimselius

Nu är det dags för en laddning med nya eböcker. En riktigt bra blandning med Död, Mysterier, och Häxjakt. Historiska äventyrsböcker och fantasy. Jan har som mål att samtliga mina böcker ska ha kommit ut som eböcker innan jul. Han jobbar på för fullt.


Baksidestext Döden på Island:
Ramona visste att det hon tänkte göra var fel, ändå kunde hon inte låta bli. Hon hade längtat efter att besöka Island.

Boken om Island låg där. Ramona grep tag i den. Genast blev hon yr och omgivningen suddig. En ny tidsresa hade påbörjats.

I nästa sekund befann hon sig tillsammans med sina vänner på en karg, blåsig sandstrand. Aldrig hade Ramona kunnat ana all den ondska och död tidsresan skulle föra med sig.

Recensioner av Döden på Island:
”Att åka till Island låter spännande - och vad är bättre än en bok när man inte vill vänta tills det blir möjligt?! Dessutom blir det mer resa av än jag själv skulle kunna - nämligen tidsresor! 
En lovande inledning: "Ramona visste att det hon var på väg att göra var helt fel..." Efter de raderna måste jag naturligtvis läsa vidare - vare sig jag hade tid eller inte. Och så fortsatte det. Mot slutet av kapitlet förstår man att Pluto - den älskade hunden - inte borde ha följt med. Ifall något oförutsett skulle inträffa. Det där med oförutsett och Pluto höll sig igenom hela boken. Och jag ville inte lägga den ifrån mig innan jag visste hur det gick med just Pluto. För hoppet är det sista som sviker. Trots allt. Från den ena tidsåldern till den andra följer jag det krympande gänget - och bland smittor, hot och andra kusligheter undrar jag om vänskapen... ska den bestå? Ska de klara sig? Trots allt? Ja, frågorna hopar sig och jag vill ha svar. Så jag vänder och vänder och vänder blad efter blad. Och till slut lägger jag suckande ner boken. Ja, det var ett bra slut. Trots allt!” Madeleine Blomberg


Baksidestext Mysteriet med Guldgubbarna:
Berättelsen tar dig med på en resa genom Blekinge och levandegör de historiska platserna, samt byn Vång under järnåldern. Här får du ta del av vardagen och det händelserika liv folk levde på den tiden. Hit färdas Theo och Ramona genom tiden, efter en oväntad gåva i form av en guldgubbe, som för dem till platsen där den blivit tillverkad. Guldgubben har många överraskningar i beredskap åt de båda vännerna. Det är en kraftfull figur. När omgivningen inser det vill många ha dyrgripen. Mordplaner vävs. Till slut knyts trådarna samman och döden hänger som en skugga över Theo och Ramona. Då händer det som inte får hända...

Recensioner av Mysteriet med Guldgubbarna:
"Boken om Guldgubbarna är läst och är lika spännande som de andra böckerna om Theos och Ramonas äventyr." Marianne Åkesson

”Läsarna vet vad de kan finna hos Kim M. Kimselius: spänning och äventyr i en historisk miljö som blir till en fantasyvärld, baserad på fakta. Och visst ger det extra krydda till berättelsen om de mystiska guldgubbarna att de faktiskt har funnits på riktigt, att man kan gå och titta på dem i en monter på ett museum!" Katarina Mazetti

"En arkeologisk skatt och Kims fantasi är allt som behövs för att historien ska bli verklig. En försvunnen tid målas upp och får liv och färg." Ingela Svensson


Baksidestext Häxjakten:
Kathleen är från Skottland och besöker sin brevvän Ulla i Sverige för första gången. De kommer till en plats där häxor brändes förr i tiden. Med ens är det som en tornado griper tag i flickorna och virvlar bort dem. De tror att de har förflyttats i tiden, men i verkligheten har de kommit till en annan dimension. Där jagar folket häxor och trollkarlar, där är magin ständigt närvarande och där finns det riktiga drakar. Jakten på Ulla och Kathleen startar direkt, eftersom folket tror att de är häxor. En mystisk trollkarl ställer till det för dem, när de kämpar för att överleva och hitta tillbaka hem.

Recensioner av Häxjakten:
"Häxjakten är inte en av Kim M Kimselius vanliga historiska äventyr. Nog verkar den börja med en tidsresa när Ulla och Kathleen plötsligt befinner sig på en plats där man är på väg att bränna en häxa på bål, men efter att de räddat henne inser de att hon faktiskt är en riktig häxa! De har inte hamnat i en annan tid, utan i en annan dimension, där magi faktiskt existerar.
Här har vi ett riktigt häftigt fantasyäventyr där människor kan förtrollas till grodor, råttor eller eldsprutande drakar. Häxor och trollkarlar måste hjälpas åt för att lösa problemen.
Jag tyckte mycket om den här berättelsen, som på ett eller annat sätt förde tankarna till fantasygenrens ursprung i Alice i underlandet och Sagan om ringen, varvat med folksagor." Läraren Cecilia Andersson

"En fantastisk bok jag verkligen älskade.Jag har läst ut Häxjakten, en underbar bok och jag kan säga att det var bland det bästa jag har läst.Det bästa var den fantasifulla miljön, samt stämningen i berättelsen. Mycket fart och fläkt, med häxor, drakar och magi. --- Boken var spännande från början till slut. Jag fick massor av bra tips på hur man kan skriva spännande fantasy när jag läste. I betyg får boken en 5:a av 5 möjliga av mig." Författaren Karin Sallander

Blev du nyfiken på böckerna? Fråga efter dem hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns dem på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!