Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 9 november 2019

Pure Bred Herrefolket av Lisa Hågensen

Pure Bred Herrefolket av Lisa Hågensen

Ända sedan jag läste Lisa Hågensens första bok Hennes ögon blå, har jag slukat allt författaren skriver. Jag älskar verkligen hennes böcker. Pure Bredserien är inget undantag. När jag läste första delen Flykten från Olympo skrev jag de här orden:

Lisa Hågesen gestaltar en skrämmande värld, där hoppet bor inom många, men även hatet. Författaren väver skickligt in kunskaper om vad som har hänt fram tills vi möter Thorbi, utan att vara övertydlig. Jag har njutit när jag läst boken och längtar efter fortsättningen. Jag tyckte om Divergent, men jag älskar Purebred Flykten från Olympo. Läs boken!


Jag tycker fortfarande samma sak efter att ha läst andra delen: Herrefolket. Det jag tyckte var så intressant var att berättelsen gick tillbaka till början. Där fick jag följa Dora och hennes öde. Se allt från en annan sida. Sedan fortsatte berättelsen och det gick bara inte att lägga ifrån mig boken. Jag var tvungen att sträckläsa.

Författaren har starka karaktärer som gör att man känner för varje person, speciellt huvudkaraktären, som växlar mellan böckerna, även om alla personer är med. Jag kan se hur det ser ut, jag känner kylan, hungern och hopplösheten inom många. Men även det spirande hoppet som aldrig vill överge dem. Någonstans mitt i detta elände måste det väl ändå finnas något bättre...

Världen är söndrad. Alla raser har blivit till en. De som inte följer normen om bruna ögon och mörkt hår kallas för freak, en av dem är Dora, som är huvudpersonen i Herrefolket. En dag blir hon bortförd och fången. Då upptäcker hon en annan sida av världen. Här bor Herrefolket. De som tror på den rena rasen, de med blå ögon och ljus hy, de som ska ta över världen och följer Adolf Hitlers ideal, även om det har gått flera hundra år sedan mannen dog.

Dora hamnar på en fabrik där rena rasen produceras, hon är en perfekt stammoder till kommande barn. Här är hon inget freak, här är hon visserligen som alla andra, men ändå udda. Alla dörrar är låsta. Enda gången Dora kommer ut ur rummet är när hon ska träna, eller till läkarbesöken. Hur ska hon kunna rymma?

Det var en spännande vändning, från att de mörka, brunögda var den enda giltiga rasen, till att den ljushyllta blåögda rasen var bäst.

Jag har börjat med nästa bok i serien: Generalens älskarinna. Även den lika svår att lägga ifrån sig. Rapport kommer inom kort.

Om du inte redan har läst något av Lisa Hågensen rekommenderar jag dig varmt att göra det. Hon har skrivit barnböcker, kärleksromaner, skräckberättelser och fantasyserien Pure Bred. Hon är en mästerlig författare, vars bok Hennes ögon blå har översatts till flera språk. Läs hennes böcker! Älskar du fantasy ska du absolut läsa Pure Bred-serien!

Baksidestext:
En gammal rörelse har krälat upp till ytan och gör sig redo för krig - Är du redo? De tror att hon hålls instängd i sin onkels hus, men dold under en luva vandrar hon genom Bottens mörka gränder och spionerar på livet. Dora är femton år och ett freak. Alla i den glömda staden Olympo föraktar henne. Ingen känner henne. En kväll träffar hon Mira och det förändrar allt. Men vad som börjar med vänskap och kärlek slutar i mord och förräderi. Ensam, misstrodd och förtvivlad kidnappas Dora och förs till en plats där gamla ideal och ondska strävar mot världsherravälde. Dora får veta att hon är en purebred - och hon upptäcker vad det innebär.



Boken får fem stjärnor av fem möjliga.

Blev du nyfiken på boken ? Fråga efter den hos din bokhandlare eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus,  Akademibokhandeln eller Storytel.


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!