Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 11 juni 2020

Kimselius börjar med digitala föreläsningar

Kimselius börjar med digitala föreläsningar

Igår gick jag en kurs i digitala författarbesök, självklart genomfördes kursen digitalt.

Vi var 25 intresserade författare, många av dem bekanta för mig. Så roligt att "träffa" dem igen.

Det var Zoom som användes. Bra träning inför lördagens digitala boksläpp av Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv.

Genom att sitta och titta på 25 bildrutor med alla författarna, lärde jag mig hur viktig bakgrunden var. Även om jag redan i förväg hade tänkt på det, blev det ännu viktigare när man såg vad de andra hade bakom sig. Det går även att lägga in en digital bakgrund, kanske en bra idé om man inte vill visa vad som döljs bakom en.

När eftermiddagen fortskred kom solen in i mitt rum. Jag såg hur mitt ansikte blänkte i min lilla ruta på skärmen och drog ned rullgardinen som är röd. Då blev hela jag röd istället, men det fick vara så. Ännu en sak att ha i åtanke inför digitala föreläsningar.

Vi delades upp i grupper och fick ta fram olika idéer inför våra digitala föreläsningar, hur man skulle få eleverna att engagera sig, nå fram till dem och dela med av sig själv utan att det blev konstigt.

Flera olika program gicks igenom och vi fick nosa lite på några av dem. Resten får vi utforska på egen hand. Tänk vad många olika hjälpmedel det finns på nätet. Jag var helt överväldigad.

När kursen avslutades stängde jag ner datorn och kände mig proppfull av nya saker att lära, samtidigt som jag kände mig tom och helt slut.

Vad är då bästa lärdomen av kursen? 
Det var att få träffa andra författare, ta del av deras tips och råd, att inte känna sig så ensam hemma i skrivarlyan.

Hoppas på en fortsättning på kursen!

Tack Författarförbundet som gav  mig den här möjligheten! Guld värd!

Nu ska jag sätta upp mig på att jag även gör digitala föreläsningar. Det är bara att boka mig hos Författarcentrum.

Glömde nästan nämna att jag redan har haft en digital föreläsning, men det var över Skype och det var en helt annan upplevelse.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!