Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 12 juni 2020

Nu är den här Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv

Nu är den här Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv

Äntligen kom den, så jag har väntat.  Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv Fjärde Tre Hattarboken.


Din självbiografi 10 råd för att skriva ditt liv
 
Eftersom det är en Tre Hattarbok är den skriven av mig, Kim M Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson.

Det finns många skäl att skriva din självbiografi nu: att ge dina barnbarn ditt livs historia, att förstå dig själv eller ge allmänheten en läsupplevelse utöver det vanliga.

I den här boken får du praktiska råd om hur du skriver en biografi du kan vara stolt över. Du får lära dig hur du kommer igång med skrivandet, tar fram de mest intressanta delarna av ditt liv, skriver medryckande och gör boken snygg.

Bakom boken ligger tre proffs med sammanlagt närmare 50 års erfarenhet. Kim M. Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson ger dig alla förutsättningar att faktiskt få folk intresserade av vem du är.


Skriv om ditt liv Gör avtryck i historien
Tidigare har jag gett ut en bok om att skriva självbiografi Skriv om ditt liv Gör avtryck i historien.


Du behöver inte vara en känd person för att ha något att berätta. Här får du råd av en erfaren författare som skrivit flera handböcker om skrivprocessen. Du får hjälp att komma igång och bygga upp boken, från idé till färdig produkt. Alla har en historia att berätta, även du. En lättläst och glädjefylld bok för alla som vill skriva om sitt liv.

Kim M. Kimselius är en flitigt anlitad föreläsare och skrivkursledare. Hon håller skrivarkurser i skolor, Studieförbundet Vuxenskolan, samt på Färgargården i Blekinge. Dessutom har hon distanskurser i skrivandet.

Kim har sedan debuten 1997 fångat läsare i alla åldrar med sina fristående historiska äventyrsböcker om Theo och Ramona. 2020 har Kim gett ut över 60 böcker. Kimselius debutbok Tillbaka till Pompeji, har översatts till många språk och blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island 2009.


Skillnaden på de båda handböckerna
När jag berättade om att min handbok om att skriva självbiografi hade kommit ut, och samtidigt tipsade om Tre Hattars bok som var på gång, fick jag frågan vad som var skillnaden på böckerna.

Skriv om ditt liv Gör avtryck i historien är skriven enbart av mig, Kim M. Kimselius. Medan Din självbiografi 10 råd för att skriva om ditt liv är skriven av tre författare, mig, Kim M Kimselius, Lennart Guldbrandsson och Kristina Svensson. Med andra ord får du tre författares erfarenhet i boken som kom från tryckeriet igår.

Min handbok är skriven som alla mina tidigare handböcker om skrivandet, på ett sätt som är lätt att ta till sig även för den som inte är van att skriva.

Tre hattars bok är ett gediget uppslagsverk där du hittar allt du behöver veta för att göra din självbiografi, mer information med andra ord.

Båda böckerna har samma mål: Att få dig att skriva om ditt liv innan det är för sent.


Virtuellt boksläpp
Imorgon har vi virtuellt boksläpp på boken. Hör av dig om du är intresserad av att få en inbjudan till det.

Nästa vecka finns den nya boken ute i handeln. Redan nu kan du beställa ditt exemplar hos din bokhandlare eller hos nätbutikerna.

Om du läser någon av böckerna får du gärna höra av dig och berätta vad du tycker om dem.



Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius
   

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskursHitta glädje i skrivandet och distanskurs Skriv om ditt liv för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.
 
Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


 
 

2 kommentarer:

  1. Hej Kim,
    Gick en underbar skrivarkurs för dig i Hstd för ett par år sedan. Jag har något att berätta. Det är svårt för mig att välja form - skönlitterärt, självupplevt, fakta/konsekvens/resultat - och det jag vill och behöver berätta ligger kvar i mig. Det handlar om saker som är jobbiga men som kanske kan hjälpa andra att hitta styrka/info/annat ur. Det blir, oavsett form, ett terapeutiskt skrivande för mig. Det gör också att jag hittills inte riktigt "vågat" sätta igång. Denna bok och andra, kan de vara till hjälp i min situation? Har du kanske några konkreta tips, de tas tacksamt emot isf. :) Jag kan inte skriva i mitt namn då det är barn inblandande och "motparten" fortfarande är synnerligen aktiv. Alltså det är en "levande" situation. Men det är det lilla att lösa, att inte skriva i mitt eget namn. Så tacksam för ditt svar, vad det än må innebära. Tack för din ständiga inspiration Kim. Du är i konstant närvarande i mina diskussioner med en vän, som är en frekvent gäst hos dig, och som jag gick kursen tillsammans med, de där åren sedan. Tack! Kramkram //L

    SvaraRadera
  2. Hej L
    Vad roligt att höra ifrån dig. Jag är övertygad om att båda de här böckerna kan hjälpa dig. Du har även min distanskurs Skriv om ditt liv https://kimselius.se/hem/forfattartips/skrivkurs-skriv-om-ditt-liv-distanskurs.html Där jag följer med dig på vägen genom boken, om du behöver den hjälpen.
    Lycka till med ditt skrivande! Din historia kan säkert vara till hjälp för andra. Skriv på!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!