Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 24 november 2020

Kommer du ihåg?

Kommer du ihåg?

För mig är läsarkontakter viktiga. Där får jag veta vad läsarna tycker om mina böcker. Men jag får också tips om vad jag ska skriva om.

Idag fick jag ett meddelande "Kommer du ihåg?" från en bibliotekarie, som för ett år sedan mejlade mig med en önskan från en historieintresserad elev.

Visst kom jag ihåg. Bokomslaget är beställt och jag har börjat samla på mig fakta i ämnet.

Ända sedan förfrågan kom har ämnet tumlat runt inom mig och berättelsen byggts upp, en tråd att följa, en idé om vad boken ska handla om.

Innan den kan skrivas måste fakta läsas in och fogas in i den berättelse som tagit form inom mig. 

Jag älskar skrivprocessen, att leta fakta, ta hjälp av kunniga bibliotekarier, vänner och läsare. 

När det sedan är dags att skriva är det bara att sätta mig vid datorn och låta fingrarna fara fram så tangenterna rasslar. Ett ljud som hörs tydligare sedan jag fick hörapparat, ett ljuvligt ljud, för då vet jag att orden formas inom mig.

Just nu läser jag in fakta till en helt annan bok än den bibliotekarien pratade om. Även denna bok har byggts upp inom mig under flera år. Nu är det dags. Nu läser jag för fullt, skriver Gula Lappar, antecknar och sätter mig för att skriva lite då och då. För skriva måste jag. Varje dag. Annars mår jag inte bra.

Hur bygger du upp dina berättelser?
 

Kramisar Kim

Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius  

Vill du utvecklas i skrivandet har du möjlighet att gå distanskurs Hitta glädje i skrivandet, distanskurs Skriv om ditt liv samt Fortsättningskurs Skrivglädje för mig. Eller någon av mina skrivkurser på Färgargården i Eringsboda.

Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!