Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 31 juli 2010

Videofilmer vulkanutbrott Pompeji, Boudica o Romarriket

I mitt researcharbete inför böckerna tittar jag på många dokumentärer. Tänkte jag skulle dela med mig av några av de klipp jag har hittat på YouTube. När du gått in på en av länkarna hittar du flera delar av serien. Oftast är det bara 1:a delen i serien som länken ligger till. Men du hittar de andra delarna lätt.
Mycket nöje!

Om du läst Theos Pompeji eller tänker göra det, kan dessa länkar vara intressant:

Här kan du se video om Romarna.

Vill du se Vesuvius få utbrott och veta mer om Pompeji är detta en bra film.


Om du har läst eller tänker läsa Boudicas strid mot Romarna och vill veta mer, kan du titta på dessa länkar:

Romarna och kelterna kan du se på denna video.

Vill du veta mer om Boudica kan du se denna film, eller denna... och många fler som du hittar länkar till när du sett dessa filmer.

Ja, nu har du något att sysselsätta dig med om det regnar hos dig. Här skiner solen och nu ska jag gå ut och njuta av sommaren.

Kramisar Kim

4 kommentarer:

  1. Vad jag förstår - och börjar lära mig - det är att reseracharbetet är en underbar del av att skriva en bok, den biten behövs ju även för det jag pysslar med, även om den inte syns och framkommer så tydligt som kanske i dina böcker.

    SvaraRadera
  2. Hej Carina. Ibland funderar jag över vilken del av min skrivprocess som är roligast: researcharbetet eller själva skrivandet. Min man säger att han tror det är researcharbetet, för jag verkar så nöjd när jag håller på med det. Känns lite som ett detektivarbete att få tag på vissa uppgifter och jag tycker om utmaningar. Ändå känns det så underbart när jag sätter fingrarna till tangenterna och låter berättelsen flöda ur mig...

    Visst framkommer det i dina berättelser att du har gjort research, i alla fall för mig som vet att det inte bara är att hämta fakta rakt ur luften. Ska bli så spännande att höra om ditt projekt. Du vet var jag finns om du behöver feedback. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag tror att allt är en process, det är i själva researcharbetet som man lär sig saker, blir säkrare på sina tankar osv som gör att man måste skriva till slut, att berättelsen finns.
    Jag blir galen när jag läser skönlitteratur och författaren har struntat i fakta, naturligtvis inte fakta som i faktaböcker, men till exempel beskrivande miljöer som absolut är helt fel, eller fel språk för tidseran där berättelsen befinner sig osv.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Carina, berättelsen byggs upp genom researchen.

    Instämmer även i att det är frustrerande när skönlitterära författare inte har brytt sig om att kontrollera fakta. Minns fortfarande hur besviken jag blev på filmen Mumien, som jag hade väntat på så länge efter att ha sett reklam för den på filmfestivalen i Cannes. När den sedan kom var det mängder av faktafel i filmen. Jag som då nyligen hade skrivit min bok Faraos förbannelse retade mig så mycket på de felaktiga faktauppgifterna att jag första gången inte kunde njuta av filmen.
    Det där med språket i böckerna är svårt, jag försöker gå en gyllene medelväg annars tror jag de yngre läsarna inte skulle ha så lätt för att ta till sig böckerna.

    Samtidigt vill jag inte att språket ska låta som vårt språk vi har i dag... Ja, det är verkligen en utmaning varje gång jag skriver en bok. Vänta, du får se, eller du har redan upptäckt, vad det nu än är för något du skriver. Spännande är det! Berätta inget, håll det inom dig och låt det växa fram till en fullständig berättelse, då först kan du tala om det.

    Låter som ett rörigt svar, känner mig lite rörig i huvudet just nu.

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!