Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 27 september 2010

Tillbakablick på Bokmässan 2010

Tillbaka från en mycket lyckad Bokmässa i Göteborg. Det har varit fyra intensiva dagar, tja, egentligen är det sju dagar, eftersom vi åkte redan på tisdagen. Men de riktigt köriga dagarna är när portarna slås upp och alla besökarna strömmar in.

I år var en mycket annorlunda mässa, på så sätt att det var i stort sett lika mycket folk alla fyra dagarna.

Dessutom firade min blogg ETT ÅR och jag uppmanade mina Facebook, Twitter och Bloggvänner att hälsa på mig på Bokmässan, vilket också många gjorde. Det var kul att få ett riktigt levande ansikte till de foton jag sett på nätet.
Den här mässan har inneburit många glada skratt.





Enda dagen jag var riktigt nervös var på torsdagen när jag höll ett föredrag och ett seminarium och jag var rädd för att inte hinna mellan dem. Men allting fungerade och efteråt kunde jag pusta ut i VIP-loungen med författarkollegor och njuta av tystnaden.


















Den här bilden ser magisk ut, det är jag och min man som står framför vår monter. Omgivningen är suddig och overklig och det är lite så det känns när jag är på bokmässan. Vår monter är som en liten ö, mitt i allt brus, alla andra montrar, alla besökare. Vår monter är en alldeles egen värld, en trygg punkt, dit många hittar för att berätta att de läst mina böcker, fortfarande läser mina böcker efter många år, släktingar, vänner och nya läsare. Här skrattar vi mycket, men i år blev det även några tårar när min systers arbetskompis kom på besök. Minnet av min syster som dog för fyra år sedan vällde över mig när kvinnans ögon fylldes av tårar eftersom hon såg hur lik min syster jag är.











I år har det varit väldigt lätt att le och se glad ut, för jag har varit glad. Goda nyheter från min agent till utländska rättigheter, uppmuntrande ord och många glada besök, det gör mig glad.
Det var väldigt intensiva dagar och till slut när jag satt och skrev autografer den fjärde dagens morgon, värkte handen och när jag skulle lyfta bort första signerade boken tappade jag den. Handen var helt kraftlös. Efter ytterligare en stund såg jag svarta prickar framför ögonen när jag skulle skriva autografer. Då tog jag en liten "time-out" och gick upp på andra våningen för att andas ut och njuta av tystnaden och lugnet.

Där stötte jag på författarkollegan Karin Brunk Holmqvist och efter en härlig pratstund med henne kändes det genast bättre och jag kunde återvända till montern för att fortsätta signera.

Vet inte hur många autografer jag har skrivit, men de var många, många. En mormor/morfar köpte 14 stycken böcker till sitt barnbarn. Tänk vilken lycka att få hela fjorton böcker i en ny serie och ha alla de böckerna att läsa, från början till slut. Jag blev riktigt avundsjuk, för jag har ju redan läst alla böckerna, eftersom jag skrivit dem, och kan därför inte se framemot samma förväntansfulla ögonblick som han, när han öppnar första boken, läser första raden och är fast...













Nu är det ett helt år till nästa bokmässa i Göteborg, men det innebär inte att jag sitter här och vilar mig. Nu är jag hemma en dag, sedan bär det iväg till Götene för att föreläsa. Därefter väntar signeringar och flera föreläsningar, både i Sverige och utomlands.
Dessutom väntar jag med spänning på vad som händer på utlandsrättighetssidan, om min agent lyckas förhandla fram ett bra kontrakt... Ja du lär inte missa det, jag fortsätter skriva här på bloggen och dela med mig av allt som händer.

Hoppas att du har tyckt om att följa alla mina blogginlägg från bokmässan.

Nu måste jag vila min värkande autografhand igen. Vi hörs imorgon igen.

Kramisar Kim

PS. Glömde berätta att det var en ovanligt trevlig och färgstark bokmässa i år. Något många påpekade. Kanske beroende på att det var Afrika som tema... DS.

LÄS FLER BLOGGINLÄGG OM BOKMÄSSAN 2010:
Bokmässan historik
Bokmässan med döden flåsande i nacken
Bokmässan Dag 0, byggandet av montern
Bokmässan Dag 1, 23 september 2010
Bokmässan Dag 2, 24 september 2010, Kändisgalleri
Bokmässan Dag 3, 25 september 2010, massor av kändisar
Bokmässan Dag 4, 26 september 2010, Paolo Roberto

6 kommentarer:

  1. Tack för att du ändå tog dig tid att blogga varje dag, det har varit roligt att få vara med på ett litet hörn :o)

    SvaraRadera
  2. Hej Helena. Kul att du har tyckt om att följa mina blogginlägg från Bokmässan. Kul att någon läst dem. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Hej Kim, så här lite i efterhand har jag kikat på dina rapporter från bokmässan. Kul att se hur poppis dina böcker är - och att du njuter så av att träffa läsarna och vara riktigt social. :)

    SvaraRadera
  4. Hej Peter
    Förstår att du inte har hunnit läsa om bokmässan om du själv har varit där. Dagarna rusar iväg på mässan.
    Ja, jag tycker det är jättekul att träffa läsarna och få höra deras kommentarer. Känns skönt att få positiva reaktioner på böckerna, när jag sitter på min kammare blir jag ibland lite osäker... Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Hejsan!

    Jag är mamma till pojken med 14 nya böcker. MIn son är 11 år och har Aspergers Syndrom och han älskar att läsa. Du skulle selyckan i hans ögon när han såg alla böckerna coh att de sedan var signerade gjorde inte saken sämre. Han är nu stolt ägare till 14 böcker med dedikation till honom personligen. Han har ännu inte börjat läsa dem då han redan är inne i en serie om vampyrer som han hittade då vi var på en loppis. Men jag kommer att rapportera till dig om inte här så via facebook. Ha en bra dag! Erika

    SvaraRadera
  6. Hej Erika
    Vad roligt att du hörde av dig! Underbart att höra att din son blev glad över böckerna. Ska bli spännande att höra hans reaktioner allteftersom han läser dem. En av mina vänner på facebook har Aspergers syndrom och har skrivit två böcker om det. Hon heter Ann-Charlotte Sternefält. Vi hörs här eller på fb. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!