Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 7 januari 2011

Skrivprocess: Vad ska jag berätta om idag?

Ibland har jag hur många saker som helst som jag vill skriva om här på bloggen, väljer ett ämne och skriver om det och tänker: Imorgon skriver jag något av de andra. Men så dyker något annat intressant upp som jag bloggar om istället och så har idéerna försvunnit och ibland är det alldeles tomt när det är dags att skriva blogginlägg. Speciellt ofta händer det när jag är i ett kreativt tillstånd. Låter det konstigt? Då ska jag förklara:

När jag är inne i mina böcker och fantasin flödar där, då är jag ju i den berättelsen, den tiden, den händelsen och då är det inte alltid min hjärna har lust att fokusera på något annat.

Eller så är jag fylld av frågor och svar efter att jag har gått igenom alla frågor jag har fått på Unga Fakta och besvarat dem.

Ofta får jag frågan: "Vad ska jag skriva om?" Eller så frågar de "Vad ska min berättelse handla om?"

Då brukar jag ofta svara:

Det ska vara roligt att skriva en bok. För att du ska lyckas uppnå glädje i ditt skrivande ska du skriva om sådant som du tycker är viktigt att berätta, något du brinner för, något som bubblar inom dig och kräver att få komma ut.

Skriv direkt från hjärtat, låt fantasin flöda och tänk inte på stavning, grammatik eller att någon ska läsa det du skrivit. Det enda du ska tänka på är att få ur dig din berättelse.

Försök inte kopiera någon annans stil, inte berätta något som någon redan har skrivit. Hitta på något unikt, något som bara du har i ditt huvud.

När jag själv inte riktigt vet vad jag ska skriva om på dagens blogginlägg brukar jag kika in på mina bloggvänners sidor och se vad de har skrivit om idag. Det ger mig inspiration. Inte på så sätt att jag skriver samma sak, men genom att läsa deras blogginlägg och se bredden på texterna, så fylls jag av ord och uppslag om vad jag själv ska skriva om.

Jag tycker alltid att alla andra har fantastiska blogginlägg, och undrar om någon verkligen tycker om det som jag skriver här på min blogg. Därför är det kul när läsarna kommenterar blogginläggen så jag får direkt respons.

Detsamma gäller med böckerna, det är alltid lika roligt att få höra vad läsarna tycker om böckerna. Precis lika viktigt för mig nu när jag har uppnått mogen ålder, som för den som är barn och skriver sin allra första berättelse. Man måste få beröm, få känna att det man har gjort betyder något för läsaren, att de har förstått vad det är man vill berätta med alla sina ord.

Därför älskar jag mitt ideella arbete på Unga Fakta. Där försöker jag ge tillfredsställande svar på alla frågor som ställs av de vetgiriga och skrivsugna. Och jag hoppas att de som ställer frågan: "Vad ska jag berätta om?" blir inspirerad av mitt svar och kommer igång att skriva, trots att jag inte ordagrant har sagt VAD de ska skriva om. Vad tror du?

Kramisar Kim


2 kommentarer:

  1. Din blogg är jätte, jättebra - alltid lika spännande att läsa vad du skrivit här.
    Fastän att jag inte är ung (längre, jo - i sinnet) kan jag få ideér och hjälp av det jag läser här.
    Som idag bara - jag velar ju mellan två historier - dagens blogginlägg gjorde mig säker på vilken jag nu ska börja med - för den har pockat på så länge o jag plockade bort delar av den ur mitt första manus eftersom den tog fokus från den storyn. Men nu vet jag - TACK Kim:-)
    Ditt engagemang i Unga fakta låter toppen:-)
    //Kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Tack Ebba: Du inledde min dag mycket bra genom att skriva så fina ord om min blogg. Jättekul att du tycker om vad jag skriver här.
    Åh, vad bra att jag kunde hjälpa dig! Ser fram emot att följa ditt arbete på din blogg! Lycka till! Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!