Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 2 januari 2011

Skrivprocess: Skrivar-endorfiner

Det bästa jag vet är att skriva. Så har det varit ända sedan jag var barn och upptäckte de mystiska krumelurernas sammanhang. De stod inte där bara för att de skulle vara vackra, det gick faktiskt att läsa dem också, när koden väl var knäckt.

Just nu surrar mitt huvud av skrivglädje och jag vill skriva varje stund på dagen, även om jag inte tillåter mig det. Men när jag inte låter fingrarna dansa över tangenterna arbetar berättelserna inom mig.

Kanske att jag har sådan skrivglädje för att jag alltid skriver det jag vill berätta om. Jag har själv valt ämnet, jag skriver direkt från hjärtat, en bok till mig själv, en bok jag aldrig får nog av att läsa.

Eller så kommer all min skrivglädje ifrån alla fantastiska beundrarbrev som talar om hur mycket läsarna älskar mina böcker. Det är väldigt inspirerande.

Jag har talat om motionens endorfiner i ett tidigare inlägg och just nu går jag som i ett lyckorus av skrivar-endorfiner. Det är en helt fantastisk känsla, som bara den kan förstå som älskar skrivandet lika mycket som jag gör.

Om du inte redan har provat på att skriva en berättelse, varför inte göra ett försök? Kanske du också uppnår den oerhörda glädje som man fylls av när orden flödar. Kanske du också drabbas av skrivar-endorfiner och aldrig kan få nog av orden. Jag hoppas det, för det är ett helt underbart tillstånd.

Nu ska jag skriva igen!

Kramisar Kim

Tidigare blogginlägg om skrivandet:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag
Bokomslag, från idé till färdig produkt
När blir du författare?
Min källa till inspiration
Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010
Att arbeta med flera böcker samtidigt
Spökskrivare
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk
Kött på benet
Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet
Ge dig tid att stanna upp
Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut
Det kom ett mail
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops
Att arbeta med ordspråk
Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga
Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker
När inspirationen flödar
Sprudlande skrivarglädje
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar
Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna
Skrivkramp?
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva
Bygg upp din berättelse
Skrivandets alla små stunder
Skrivlängtan
Skrivklådan stillad...

Vill du ha fler skrivtips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg:-)
    Jag förstår vad du menar - har oxå upplevt skrivarendorfinrus. Nackdelen med mig är att jag har svårt både med att börja och sluta. Efter att jag fått ihop mitt 1:a manus har jag tvingat mig till att ta en paus i skrivandet under tiden en ny story bearbetas i huvudet - vet ännu inte vilket håll den ska styras.
    Tack för att du delar med dig av dina tankar o känslor:-)
    Kram från Ebba
    (men jag heter Ewa-Louise oxå, det namnet brukar du använda på FB)

    SvaraRadera
  2. Å jaa säger jag, jag vill skriva en bok, en läcker thriller eller nåt.hihi.ska bara ha ett manus först eller är det bara att börja..hittade hit via Qoola Qvinnor jag bloggar oxå om min passion för inredning och glamouren..vi lär höras och synas i nätverket..gott nytt år/ Marie söderberg

    SvaraRadera
  3. Tack för alla fantastiska skrivartips! dessa ska jag verkligen ta nytta av när jag börjar skriva i år, ganska snart :)

    SvaraRadera
  4. Hej Författarvisionären Ewa-Louise. Ja du och jag brukar "prata" en hel del på fb. Föredrar du Ebba? Underbart att du också upplever skrivarendorfinrus. Har du provat med att bygga upp din berättelse med hjälp av Gula lappar? Du hittar tips på de tidigare skrivarblogginläggen.

    Hej Marie. Kul att du har hittat hit! Antingen börjar du skriva rakt upp och ned, eller så bygger du upp din bok med hjälp av gula lappar. Kanske kan det här blogginlägget var till hjälp för dig: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/09/skriv-en-bok.html Lycka till! Hör av dig och berätta hur det går med boken. Detsamma! Kram Kim

    Hej Trillingnöten: Det var så lite så, älskar att dela med mig. Spännande att du ska börja skriva, ja det var ett av dina nyårslöften, eller hur? Lycka till! Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Ja - jag använde gula lappar under en period med 1:a manuset - de var till god hjälp då:-) Men ännu så länge finns nr 2 bara i huvudet, förutom de 3 första sidorna o de 3 sista - de finns i ett dokument. Det är två teman som pockar på o vet ännu inte vilket jag ska välja eller om de kan kombineras? Men jag borde lyssna på dina råd o skriva det jag själv vill ha i bokhyllan. Tror inte om mig själv att jag kan skriva två historier samtidigt så som du gör. Måste nog tänka lite till:-)
    Du frågade om jag föredrar att kallas Ebba - ja det gör jag - men jag förstår att det kan vara förvirrande med flera namn i statusraden - men det har sin förklaring.
    Tack för att du lägger ner tid på att ha en sådan informativ blogg:-)
    Jag har precis startat en själv fastän att jag knappt vet hur man gör - men jag brukar inte fega ur bara för det.
    //Kram Ebba

    SvaraRadera
  6. Det låter verkligen härligt med din skrivlust.
    Jag önskar dig ett fantastiskt skrivarår 2011.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Ebba
    Tror det är en träningssak att hålla många böcker i huvudet samtidigt, ungefär som att läsa flera böcker samtidigt, som jag dessutom gör medan jag skriver på flera olika böcker. Ja, jag vet, jag är lite knäpp!
    Då blir det Ebba hädanefter! Har för mig att du har skrivit det till mig tidigare, men ibland glömmer jag.
    Jag har haft mycket hjälp av många runt mig och att hjälpa andra är mitt sätt att "skicka vidare", som det så fint hette i filmen.
    Ska kika in på din blogg. Där kan jag säkert följa arbetet med din/dina nya böcker, eller hur?
    Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Hej Anneli. Ja det är underbart att ha så mycket lust att skriva. Önskar dig ett bra författarår 2011. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!