Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 26 december 2010

Skrivprocess: Skrivlängtan

Tack och lov för bloggen, här kan jag tillfredsställa min skrivlängtan. Det pirrar i mig att få börja skriva på mina böcker. Men, jag har lovat mig själv att under julen ska jag inte skriva på mina böcker. Jag vågar inte ens gå in i min skrivarlya, för då väller behovet över mig, starkare än någonsin. Speciellt om jag kommer in där när solen skiner in genom fönstret, eller när det är mörkt och endast skrivbordslampan är tänd...

När jag kliver in i min skrivarlya väcks alltid längtan efter att skriva, förmodligen för att hela rummet genomsyras av böcker, mina egna böcker, de av mina böcker som är översatta till andra språk, ordböcker, synonymböcker, uppslagsböcker, handböcker i svenska och så vidare. Och framförallt min dator... Jamen, säger du kanske, du skriver ju nu. Ja det gör jag, men bara på min lilla resedator, i vardagsrummet, eftersom jag inte ens vågar gå till min skrivarlya för då väller orden över mig.

Jag tror det är viktigt att inreda en plats som är till för skrivandet. Att samla allt material som behövs för att skriva det du vill, göra platsen mysig, göra den till bara din. Ha några ordböcker, synonymböcker, kanske diktböcker, på bordet. Så känns det som en liten skrivarlya.

Minns en gång när en författarkollega kom hem till mig och sa: "Här syns det att man kommit till en riktig författare." När jag frågade varför, sa min kollega: "Det syns på alla ordböcker och uppslagsverk."

För mig är det viktigt att kunna slå upp synonymer, att inte fastna i samma ord hela boken igenom, vilket jag ofta gjorde i början av mitt författarskap. Dessutom känns det tillfredsställande att kunna slå upp ord och hitta lättare ord än de som dykt upp i mitt huvud, hitta rätt böjning av ordet och så vidare.

Om du funderar på att skriva en bok, men inte kommer igång, kanske det beror på att du inte har hittat rätt plats för att skapa boken. Försök att hitta en lugn vrå, en plats som är bara din och gör det mysigt runt dig, även om det bara är en liten, liten vrå i ett rum. Kanske kan det hjälpa dig att komma igång med ditt skapande och rätt som det är har du skrivit din bok!

Imorgon är det skrivardags igen. Åh, vad jag längtar till min skrivarlya!

Kramisar Kim

Tidigare blogginlägg om skrivandet och skrivprocessen:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag
Bokomslag, från idé till färdig produkt
När blir du författare?
Min källa till inspiration
Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010
Att arbeta med flera böcker samtidigt
Spökskrivare
Tänk vad ett ord betyder mycket
Lugn och harmonisk av böcker
Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk
Kött på benet
Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet
Ge dig tid att stanna upp
Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut
Det kom ett mail
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops
Att arbeta med ordspråk
Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga
Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker
När inspirationen flödar
Sprudlande skrivarglädje
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar
Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna
Skrivkramp?
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva
Bygg upp din berättelse
Skrivandets alla små stunder

Vill du ha fler skrivtips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!