Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 31 december 2010

Summering av 2010, ett mycket bra år



















2010 började på ett bra sätt, eftersom jag fick reda på att min bok Aftur til Pompei/Tillbaka till Pompeji hade blivit utsedd som en av året bästa utländska böcker på Island. Något som gjorde mig oerhört glad.

Året började också väldigt kallt, strömlöst och med mycket snö.

Men året inleddes också med radiointervju som slutade rätt dramatiskt.

Läromedelsmässan på Yllan i Kristianstad är ett återkommande evenemang som jag ser fram emot varje år. I år fick jag träffa ordförande för Kimselius fanklubb på facebook, tillsammans med sonen Samuel. På läromedelsmässan fick jag också en förfrågan om att ställa ut helgen därpå, vilket kom att medföra en stor överraskning...

...Det var Underbara Ungar som hade mässa i två dagar och det stora dragplåstret Eric Saade! Som precis hade varit med på Melodifestivalen och charmat alla. Det var 2,5 timmars kö för att få hans autograf. Alla kom inte in när han uppträdde så han gjorde ett extranummer. Kön till scenen gick precis förbi platsen där jag stod, så även jag fick skriva många autografer och även träffa Eric Saade.













Trots att det egentligen var min skrivarmånad var jag mycket uppbokad och reste runt en hel del. Ett av de roliga evenemangen var när jag fick sitta i juryn på Faktaslam i Lund, tillsammans med Ingrid Palm. Kan man verkligen tävla i Fakta, tänkte jag innan jag bänkade mig i juryn, och jag insåg snart att det gick alldeles utmärkt.













Så kom vulkanutbrottet på Island och kullkastade en hel del av mina planer.

När jag var och lagade mat hos Radio Blekinge i direktsändning fick jag smeknamnet "Vulkanförfattaren Kimselius". Ett kul smeknamn, förmodligen för att vulkanen på Island var mycket aktiv då, samt att jag min debutbok Tillbaka till Pompeji handlade om vulkanutbrottet som utplånade staden Pompeji, samt att jag höll på med att skriva en ny bok om Pompeji: Theos Pompeji.










Jag fick i uppdrag av en tidning att skriva en krönika om kronprinsessan Viktoria och Daniel Westlings bröllop. Vilket var jättekul.

















I maj var det dags för det årliga historiska evenemanget hos Horsahallens Gille. Ett mycket spännande evenemang som utspelar sig i en uppbyggd medeltidsby. Här får man lära sig mycket om läkande örter, medeltida brödbakning, se lajvspel och mycket, mycket annat. Den här gången berättade jag om häxförföljelsen på 1600-talet.

















"Min lilla valp" Theo dog chockartat och det blev stor sorg.













Sommaren var ovanligt intensiv och trots att jag skulle vara ledig hade jag signeringar på grund av att jag släppte boken Theos Pompeji.















Hösten var fullbokad med signeringar och jag slog mitt tidigare signeringsrekord 97 sålda böcker i butik med råge, när jag signerade/sålde 121 böcker hos Bokia/Killbergs Burlöv.


Bokmässan i Göteborg var ovanligt intensiv i år. Där gjorde jag också försäljningsrekord. I år hade jag hjälp av min prao Roxana, samt Matilda, Anki och Jan. De hade fullt upp hela tiden. Dagens höjdpunkt för Roxana och Matilda var när Paolo Robert kom och kikade på mina böcker.








Året har varit fullt av reläsningar runt om i Sverige och jag har fått se nya trakter som jag säkerligen aldrig annars hade fått se. Tyvärr var jag rejält sjuk när jag besökte en av städerna, så det enda jag fick se var hotellrummet och skolan.










Jag kombinerade nytta med nöje, genom att se Terracottaarmén i Stockholm när jag åkte upp till Sigtuna och Uppsala för att signera. Museibesöket gjordes i sällskap av min bloggvän Eva från Malaysia.













I år har jag verkligen haft Änglavakt, när jag hade en vakande hand över mig vid en trafikolycka. Jag bloggade om olyckan när jag var välbehållen hemma igen, mycket för att skriva av mig den hemska upplevelsen. Mitt blogginlägg lästes av en person på Radio Blekinge, vilket medförde att jag i direktsändning i radio fick berätta om olyckan. Efteråt var jag alldeles skakis igen eftersom alltihop kom så starkt tillbaka till mig.

Vid en signeringsresa hade jag ett mycket spännande möte på tåget. Ja ett tag var det riktigt otäckt, för jag trodde att det var terrorister som planerade ett attentat mot tåget.

I år var det första gången Historiska Museet i Stockholm hade Sago- och Fantasyhelg. Där medverkade jag tillsammans med många andra författare och förlag. Här på bilden tillsammans med Jonna Berggren och Anna-Klara Melich. Detta var helgen innan bombdådet i Stockholm. Här mötte jag även en debutant Emma Andersson, som visade sig ha läst alla mina böcker och tyckte mycket om dem.









När jag så här i bild och text sammanställer året som har gått, har jag svårt att förstå att jag har hunnit skriva TRE böcker under denna tid:

Andra delen i serien om Kimberlie och Andy: Kimberlie - Ett nytt liv som har fått många fina recensioner.








Theos Pompeji som just nu är min absoluta favoritbok och fick otroligt fina recensioner av Bibliotekstjänst, och av många andra.

Dessutom kom Boudicas strid mot Romarna ut. Fansen älskar den här boken och de har skrivit "Mycket bättre än Twilight" och "Lika bra som Twilight" om boken. Vilket gör mig väldigt glad, även om jag inte har sålt lika mycket som Twilightförfattaren har sålt sina böcker.








Jag har även hunnit påbörja två nya böcker som kommer ut under 2011:
Kimberlie - Främlingar är tredje delen om Kimberlie och Andy och jag håller på med upplösningen av boken och det är jättespännande.













Dessutom håller jag på med den spännande, skrämmande och fascinerande boken På liv och död i andra världskrigets skugga. Detta är en bok som är jobbig att skriva, eftersom allt ligger så nära i tiden. Min 87-åriga pappa berättar om hur det var under kriget och så fort någon hör att jag skriver om andra världskriget får jag höra skrämmande detaljer. Vilket jag tror kommer att tillföra min bok väldigt mycket.

Dessutom har jag en överraskning som väntar alla mina läsare under 2011. Den kommer att avslöjas under våren, så håll ögonen öppna!

2010 avslutas med lika mycket snö och kyla som det inleddes...

Tänk... jag har inte varit utomlands en enda gång i år, ändå har året varit fullbokat. Under 2011 väntar en hel del utlandsresor, föreläsningar, signeringar och mycket annat kul. Ser med glädje fram emot det nya året. Hoppas att du följer med mig även då!

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Kramisar från Kim

12 kommentarer:

  1. ja, du har då varit ute och farit och flängigt en hel del du :o)
    Min återblick kommer imorgon.

    Nu ska jag ta siesta med faraon en stund. Du får se till att dina böcker finns på italienska när tvillingarna (som nyss fyllt 3) blir lite större, så att jag kan ge dom dina böcker i present :o)

    SvaraRadera
  2. Jag har en liten fråga, hur gamla är Ramona och Theo under böckernas gång? :)

    SvaraRadera
  3. Härligt Kim!'
    Gott Nytt år och framför allt ett bra och underbart sådant!

    SvaraRadera
  4. Hej Helena
    Ja, det hade varit jättekul om mina böcker fanns på italienska. Tyvärr är det inte jag som bestämmer det. Det gäller att något förlag i Italien blir intresserade av mina böcker. Så om du råkar känna någon förlagsredaktör i Italien...
    Ha det så jättebra på det nya året. Kram Kim

    Hej Anonym: Jag har inte satt någon direkt ålder på Theo och Ramona. Du får gissa själv. Kram Kim

    Hej Matilda. Detsamma! Kram Kim

    Hej Carina.
    Tack detsamma! Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Du är otroligt produktiv! Roligt att 2010 blev så bra. Det är bara att satsa på att 2011 blir ännu bättre. Optimism ligger väl för dig, gissar jag!

    SvaraRadera
  6. Härligt med en kavalkad, ett händelsrikt år! Jag önskar dig ett gott nytt spännande år!

    SvaraRadera
  7. Nej, det gör jag ju tyvärr inte... men för tvillingarnas del finns det ju gott om tid ännu... ;o) 3 år är lite väl låg ålder för dom här böckerna ;o)

    SvaraRadera
  8. Hej Helena. Ja, det är tur att tvillingarna fortfarande bara är 3 år. Innan de blir tillräckligt stora för att läsa mina böcker hoppas jag att de har kommit ut på italienska. Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  9. Hej Peter. Tack, jag älskar att skriva, mår som bäst då. Ja, jag kör hårt även 2011, så får vi se i december hur det här året blev. Ja, jag är född optimist, tror jag. Kram Kim

    Hej Katarina. Kul att du uppskattade min kavalkad. Jag har som tradition att inte skicka julkort utan istället skriva ett julbrev, med foton, vilket brukar uppskattas. Detsamma! Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Hur kommer det sig att du skrev om "Tillbaka till Pompeji"? Och vad var det du ändrade då, språk/handling?
    Hur som helst tyckte jag mycket om dina böcker när jag var yngre, och har läst om dem ett antal gånger!

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym:
    När jag skulle ge ut boken på ett nytt förlag läste jag om boken och upptäckte då att jag i flera år under mina föreläsningar hade stått och sagt saker som utspelade sig i boken, som jag inte alls hade skrivit in. Nu fick jag chansen att lägga till den texten som jag i många år hade haft i huvudet. Med andra ord blev det både ändringar i både språk och handling.
    Kul att du tycker om mina böcker och läser om dem. Sådant tycker jag om att höra! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!