Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 3 mars 2011

Att ta kritik

Antingen du har gett ut en bok, eller skickar in ditt första manus är det bra att kunna ta kritik på rätt sätt.

Alla kan ju inte tycka om det som skrivs, alla har olika åsikter och kan inte tycka likadant. Därför är det ju inte hela världen om en recensent eller en lektör på ett förlag inte tycker om det som just du har skrivit.

Tänk själv... Du tycker väl inte likadant som alla andra om en bok, en film, en maträtt?

Tänk på att ta till dig kritiken och se om du kan lära dig något av den, kanske lyfter den din nästa berättelse, eller du kanske kan förbättra den du håller på med?

Ibland kan det till och med vara så att den som har läst din text inte haft tid att läsa hela, utan bara har läst lite här och lite där och då inte fått ihop helheten och därför inte tycker att berättelsen är bra. Ja, det händer faktiskt, hur otroligt det än låter.

Det som är det allra viktigaste i ditt skrivande är ju att du älskar det du gör, att du tycker om din text och är nöjd med den.

Dessutom är det otroligt roligt om läsarna tycker om det du skriver. Ska då en enda människa få förstöra den glädjen? Nej då! För även recensenter kan ha en dålig dag, eller ha fått en helt fel typ av berättelse i sin hand.

Om du får en dålig recension gäller det därför att försöka hitta det positiva i den. Du kommer säkert att hitta något du kan känna dig nöjd över, även om det är skrivet i negativ form av personen som har recenserat din text.

Någon gång har det hänt att jag har fått en "aha-upplevelse" när jag läst en recension, "Ja, just det, så är det ju", kan jag tänka när jag läser något negativt om min bok. För jag är inte sämre än att jag kan erkänna att boken kunde ha blivit bättre om jag hade förändrat den precis så som recensenten skriver.

Istället för att deppa över kritiken, ser jag till att förbättra mig framöver. För det är ju som så, att det är av misstagen vi lär oss. I alla fall sa mina föräldrar alltid så och de litar jag på.

Lycka till, med vad det än är du skriver, för livet innehåller ju så många andra texter än böcker, eller hur?

Kramisar Kim



Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

6 kommentarer:

  1. När jag började skriva på mitt manus skickade jag in början till två olika. Jag förberedde mig på det värsta, satt på nålar och väntade på svar. Svaret kom och kritiken fick mig att skratta.
    Ibland blir jag blind på min egen text, så när någon annan pekade ut mina brister var det komiskt. Med andra ord var det inte fullt så farligt som jag först trodde. Recensioner vet jag inget om, men smaken är ju som baken :)
    /Eldtunga (Annelie)

    SvaraRadera
  2. Hej Eldtunga/Annelie
    Precis det jag menade, du såg det positiva i den negativa kritiken och tog till dig det. Bra gjort. Recension är ju även vad en lektör gör när den refuserar, korrigerar och talar om vad som inte är bra.
    Tycker om ditt namn Eldtunga, det känns om en person som brinner för berättelser, stämmer det?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Annelie är en person som brinner för att berätta :)
    Eldtunga är en påhittad filur som då hon blir arg spottar ut ord likt eld, men förhoppningsvis blir hon en bok tillslut.

    SvaraRadera
  4. Kritik är som rosenbuskar, de har taggar ... men är vackra att se på. Kritik är bra men ska formuleras på rätt sätt, konstruktivt och med en smula distans ... tänk vad skulle proffskritikern säga om den fick kritik!? Kram
    ps. gillar oxå alias eldtunga

    SvaraRadera
  5. Konstruktiv kritik är väl all den kritik som träffar rätt och som gör att man inser det man innerst inne vet men inte kan få till själv. Bara det att någon fått tagit del av det man skrivit kan göra att man läser med den andres ögon, iallafall lite grann. Det tycker jag alltid är intressant.//Kram Ebba

    SvaraRadera
  6. Hej Annelie/Eldtunga
    Ska bli spännande att höra hur det går med boken!
    Kram Kim

    Hej Jonna
    Bra formulerat! Ja, de skulle inte bli glada...
    Kram Kim

    Hej Ebba
    Precis så där är det!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!