Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 19 mars 2011

Davidsstjärnan, judendomens symbol

Under mitt arbete med mina böcker om andra världskriget, läser jag mycket olika fakta. Idag tänkte jag berätta om Davidsstjärnan, som spelade en väsentlig roll under andra världskriget, eftersom nazisterna tvingade judarna att bära davidsstjärnan/judestjärnan. Redan på medeltiden tvingades judarna att bära en symbol som liknade davidsstjärnan för att visa att man var jude.

Davidsstjärnan är en sexuddig stjärna, formad av två trianglar, ett så kallat hexagram.

Symbolen är känd ända sedan bronsåldern och har använts av många kulturer. I arabisk tradition kallas den för Davids stjärna eller Salomons sigill. Det berättas om att Kung David hade en stjärna på sin sköld och att samma symbol förekom på Kung Salomos signetring.

Symbolen har sedan länge varit känd i Mellanöstern och Nordafrika som en lyckoamulett. Ibland har den förekommit i judisk konst.

På 500-talet användes stjärnan av kristna på amuletter under namnet "Salomos sigill". I arabiska områden användes namnet både om den femuddiga stjärnan och om den sexuddiga.

För judarna är davidsstjärnan motsvarigheten till det kristna korset. Tidigare var det främst den sjuarmade ljusstaken (Menora) som symboliserade judendomen.

Numera är davidsstjärnan emblem på den Israeliska flaggan.

Det är oklart när beteckningen Davids sköld/Magen David togs i bruk, men namnet David förknippas med den sexuddiga stjärnan på en gravsten i Italien från 500-talet. På 1300-talet placerade Prags judar Davidsstjärnan på sin flagga.

Röda Davidsstjärnan/Magen David Adom, heter den israeliska motsvarigheten till Röda korset.

Ja, nu har du lärt dig lite om det som jag lär mig under mitt arbete med böckerna På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa.

Kramisar Kim
Här hittar du mina tidigare faktainlägg.

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

6 kommentarer:

  1. Intressanta saker du berättar. Tackar:-)
    Den där sk judestjärnan som användes i koncentrationslägren var gul o bestod av två trianglar. Om min morfar inte hade flytt och ev blivit tillfångatagen hade han blivit placerad i ett sådant där läger och hade då haft en enkel röd triangel med spetsen nedåt. Vilket betydde, Politisk fånge: socialdemokrater, fackföreningsfolk, liberaler etc.

    Man blir mörkrädd när man tittar på hur många symboler som fanns för varje fånggrupp. Inte bara mörkrädd förresten utan spyfärdig:-( /Kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Hej Ebba
    Ja, du hade olika färger på stjärnorna och precis som du säger, blir man rädd när man tänker på hur systematiskt de skrev upp folk och utifrån färgen på stjärnorna sedan utrotade dem i tur och ordning...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Tack för intressant bakgrund om Davidsstjärnan! Jag visste ingen om dess historia.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Visst är det kul att lära sig något nytt! Älskar researcharbetet!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Tackar för all info du gav mig.
    Du svarade på mina frågor i skolan. Du hjälpte mig också med min religion läxa

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym
    Blir mycket glad att du skrev och berättade detta för mig. Härligt att höra att du lärde dig så mycket från mitt blogginlägg och svar i skolan!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!