Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 14 mars 2011

Skrivprocess: Viktigt med Backup

Tänk dig att du har skrivit en hel bok och den bara försvinner för att datorn går sönder, eller du glömmer att spara. Eller som i fallet med en författarkollega, där hennes dator blev stulen när hon just hade avslutat sin deckare... Ingen backup, inga papperskopior, så det var bara att sätta sig och skriva om boken. Finns inget mer frustrerande.

Vet att jag har talat om det här många gånger tidigare: hur viktigt det är att spara sina ord så att de inte försvinner.

Jag brukar både skriva ut allt på papper och spara på ett USB-minne. Men ibland händer det ändå att något går fel, precis som det har gjort idag...

Minns du att jag har berättat hur jag lägger upp en "Mall" för varje kapitel. I den mallen skriver jag in text som jag inte riktigt vet var i boken den ska komma. Ibland händer det att ett helt kapitel dyker upp i mitt huvud, men jag har inte riktigt kommit dit i handlingen. Då skriver jag in det i min mall.

Den här gången har det blivit många A-4sidor på mallen. Som mest 13 stycken... I helgen skrev jag slutet på en av mina böcker om Andra världskriget. Superbra slut. Givetvis skrev jag in texten i mallen, eftersom jag inte är riktigt framme vid slutet ännu.

Jag har hela tiden skrivit ut den här mallen för att inte tappa bort alla de där 12-13 A-4 sidorna med text. Men det har varit rätt mycket nu den senaste veckan och av någon anledning gjorde jag inte det, och inte heller sparade jag ned det på mitt USB-minne. Vilket straffade sig i dag...

Idag har varit en sådan där dag då texten bara sprutat ur mig och jag har skrivit och skrivit och skrivit. Märkte inte ens att Jan gick "hem" och lämnade mig ensam i min skrivarlya.

Jag hämtade upp min Mall och sparade den till ett nytt kapitel och skrev, och när det kapitlet var klart hämtade jag upp mallen igen och skrev. Och så höll jag på, men till slut blev jag väldigt ivrig och glömde att döpa om mallen till ett kapitel, och som jag alltid gör när kapitlet är klart tar jag bort all text som ligger i slutet på mallen = 12 A-4 sidor, med slutet på boken... Sparade kapitlet och upptäcker först då att jag hade raderat ALL min text i mallen!!!

Som tur var hade jag backup, både på USB-minnet och som utskrivna papperskopior, på allt, förutom slutet på boken...

Det blev alldeles tomt i mitt huvud medan jag satt och försökte lista ut hur slutet var. Visst vet jag hur boken ska sluta, men orden, formuleringarna, känslorna, beskrivning av omgivningen... Allt det är borta. Kanske att det dyker upp under min kvällspromenad, mitt under mitt dagliga telefonsamtal med min far. Eller... så kommer det under natten när jag sover. I värsta fall får jag sätta mig ned och skriva ett helt nytt slut och hoppas att det blir minst lika bra som det andra, och vet du...

Ibland tror jag att det är en mening med att saker och ting händer. Därför tänker jag som så, att det var säkert meningen att det här slutet skulle försvinna, för det nya slutet som jag kommer att skriva kommer att bli dubbelt så bra. Så det så!

Kramisar från Kim, som alltid försöker se livet från den positiva sidan

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

8 kommentarer:

  1. Bra att tänka positivt. Slutet brukar vara det svåraste att skriva tycker jag. Det tog tre månader innan jag fick till slutet som jag ville. Det var bara att vänta ut orden.

    SvaraRadera
  2. Jag har av erfarenhet blivit ett backupfreak. Jag tycker du är stark som kan tänka så positivt, jag tycker det är supersvårt att skriva om något jag skrivit i ett riktigt härlig flow. Hoppas dock ditt slut blir ännu bättre nu!

    SvaraRadera
  3. Titta på tjänster som Dropbox osv ... Gör dig oberoende av USB minnen. Ett annat trick är att med jämna mellanrum maila filen med text till sig själv.

    Självanvänder jag den sista varianten plus att jag i smyg gör backup på jobbets server (trots att man inte får, fy på mig).

    SvaraRadera
  4. Med positivt tänkande kommer man långt - längre - tror jag:-)
    Ibland när jag skriver så tänker jag att om jag skulle skrivit det jag skrivit just nu så hade det inte alls blivit så här som jag skrivit just nu. Många av orden är ju skrivna i stunden och kan inte skrivas om precis likadant om det är dagen efter. Många gånger vet man ju inte att man ska skriva precis 'det där' och jag brukar tänka vad bra att jag skrev det där NU, annars hade det inte blivit på det där viset. Så ditt slut blir säkert ännu bättre när du skriver det om igen/nytt. Jag brukar skicka det jag skriver til min egen mail som backup, jag använder inte USB-minne.
    Lycka till med det nya slutet:-) Kram Ebba

    SvaraRadera
  5. Tänker man så positivt så måste det bli ett mycket bättre slut :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Eldtunga
    Ja positivt tänkande tycker jag om!För det mesta kommer slutet på boken alldeles av sig själv för mig, under skrivprocessen. Ibland får jag slutet helt klart för mig innan boken är skriven.
    Kram Kim

    Hej Jane
    Tack! Ja, jag hoppas också slutet blir mycket bättre än tidigare.
    Kram Kim

    Hej Bokmånglarn
    Eftersom jag inte har internet på min "författardator" har jag ingen möjlighet att maila texten till mig. Antar att Dropbox också behöver internet. Däremot har jag ett stort Backupminne... En liten sak inte större än min handflata.
    Tänk om din arbetsgivare läser det här...
    Kram Kim

    Hej Ebba
    Ja positivitet har hjälpt mig många gånger. Det stämmer, orden bara kommer, det är inget man har tänkt ut.
    Som jag skrev till Bokmånglarn har jag inget internet på min "Författardator", men en extern hårddisk där jag sparar ALLT i datorn. Ja, förutom slutet på boken då...
    Kram Kim

    Hej Anneli
    Tack!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Vilken bra påminnelse och uppmaning Kim!! Det är så lätt att glömma och själv tycker jag att det är väldigt jobbigt att skriva om, det känns aldrig som om det blir detsamma som första gången. Det räcker att jag skrivit ett blogginlägg som kommer bort, i blogspot sparas de man skriver nästan varje minut, så där är det inget problem, men när jag startade min första blogg hände det att jag klantade mig några gånger och jag började nästan gråta, så jobbigt var det när allt bara försvann. Att vara författare och bli av med hela kapitel eller en HEL bok, det kan jag faktiskt inte föreställa mig. Jag tror inte jag hade klarat av att skriva om det, inte på länge i alla fall. FRUKTANSVÄRT!!! Hoppas hon hade något utskrivet på papper i alla fall...

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Usch ja, det är inte kul att tappa bort text som man mödosamt har plitat ned...
    Nej min författarkollega hade ingen pappersutskrift... Hon fick skriva om precis hela boken...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!