Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 31 maj 2011

Idag har jag lärt mig något / Högtofta Skola Sölvesborg

Tycker det är roligt att lära mig nya saker och idag har jag lärt mig något nytt.
När jag får bokningsförfrågningar om föreläsningar brukar många lärare fråga om jag vill att eleverna ska ha läst mina böcker före mitt besök. Då brukar jag svara nej.
Men idag har jag lärt mig att om eleverna har läst mina böcker innan mitt besök blir frågorna annorlunda. Fokus läggs inte på om jag är rik etc, utan frågorna berör böckerna och skrivprocessen. Något som är jätteroligt att berätta om.
Med andra ord fick jag många intelligenta, och annorlunda frågor av eleverna på Högtofta skolan i Sölvesborg.
Eftersom två klasser skulle samsas i ett klassrum, fanns det inte sittplats för alla, utan några elever föredrog att sitta på golvet framför mina fötter.
Idag har varit en helt underbar försommardag, med +24 grader och strålande sol. Sådana dagar är det kul att köra bil, att se naturen skifta utanför fönstret. Att sedan komma fram till en liten skola mitt ute på landsbygden, det var en överraskning. Läraren stod och väntade på grusplanen och jag tror att hon kanske var lite nervös, även om hon inte sa något, för när jag kom hem hittade jag ett mail med frågan om jag skulle komma... Då mindes jag hade jag hade lovat att maila dem för att berätta om jag hade återfått rösten så att jag kunde komma och föreläsa.

Men jag kom och de väntade och verkade bli glada över mitt besök. De satt tysta och lyssnade under hela föreläsningen, två timmar. Vi hade en paus mellan passen och när vi började andra lektionen bubblade eleverna fortfarande av frågor.

Jag är lycklig som har fått förmånen att träffa så många elever för att inspirera dem att älska orden lika mycket som jag gör. Tror säkert att det är många av dem som blev sugna att läsa efter mitt besök. Jag läste nämligen ett stycke ur Kimberlie - Främlingar och när jag slutade var det många spontana kommentarer. De flesta ville givetvis att jag skulle läsa vidare så att de fick veta hur det gick...

Rösten höll hela föreläsningen. Det är inte min normala röst, för den svajar upp och ner och är grövre än normalt. Men alla verkar höra vad jag säger och det är bra. Nästa vecka har jag vårterminens sista föreläsning. Det har varit ovanligt många föreläsningar den här våren. Normalt försöker jag att lägga de flesta föreläsningar på hösten, eftersom våren är min skrivperiod. Men ibland går det inte att tacka nej, för det är så otroligt roligt att komma ut och träffa elever för att inspirera och bli inspirerad av dem.

Nästa gång en lärare frågar om eleverna behöver ha läst mina böcker innan, ska jag svara att det kunde vara bra om de hann läsa någon av alla mina 19 böcker! För då vet jag att frågorna kommer att stimulera mig lika mycket som de stimulerar eleverna!

Tack alla elever på Högtofta skola för en jättemysig dag!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

7 kommentarer:

  1. Det låter som om du har haft en riktigt härlig dag! Det måste kännas riktigt bra :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar dag! :) Man lär så länge man lever tycker jag dessutom! Kan vara kul med lite olika inriktningar på föreläsningarna, om de läst eller inte läst dina böcker!

    SvaraRadera
  3. Hej Anneli
    Ja, det var en jättemysig dag!
    Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Ja visst är det. Alltid spännande att testa olika sätt att arbeta!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Tycker du inte det är kul att svara på frågan om du är rik ;) ?
    Jag tycker verkligen att eleverna bör läsa något av dig innan du kommer. Det är också en bra morot, för de som kanske inte brukar läsa så mycket. Kanske blir de inspirerade att läsa mer om de kommit över tröskeln och sedan dessutom får chansen att träffa dig. Svårast är väl att få dem att läsa samma bok allihop eftersom de sällan har klassuppsättningar av titlarna, men när du nu har skrivit så mycket, så är det perfekt att de kan välja olika. Jättekul! Det ger säkert också mer varierande frågor.
    Din hals har verkligen varit segdragen, men det är skönt att höra att du är på rätt väg...
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Hej Ingrid
    Nej, jag tycker inte om att svara på om jag är rik. Kanske för att jag inte är det..., inte på pengar i alla fall. Men jag är rik på upplevelser, kärlek, ren natur, friskt vatten, goa vänner, underbar man etc... DET kallar jag rikedom! Men när jag säger det förstår inte eleverna riktigt vad jag menar...
    Ja, det är inte många skolor som har råd med klassuppsättningar. Därför har det varit jättekul att de skolor jag besökt nu i vår har köpt klassuppsättningar till sina elever OCH i vissa skolor har barnen fått behålla böckerna!
    Ja, jag började använda rösten för tidigt tror jag. Jan säger hela tiden åt mig att vara tyst... men det kanske är av en annan anledning (hihihi) Pappa tycker jag låter bra nu, eftersom jag kan kan prata. Men det går i alla fall åt rätt håll!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att du blir och förblir rik i alla avseenden, för det förtjänar du verkligen!
    Jättebra att skolorna köper in klassuppsättningar av dina böcker!

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid
    Tack! Ja det är roligt när de köper klassuppsättningar!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!