Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 3 september 2011

Boktips: Hämnden av Reginald Hill

När jag köper en bok läser jag aldrig baksidestexten. Därför var den här boken mycket fascinerande, med sina hopp fram och tillbaka i tiden. Historien byggs upp i ett tempo som höll mig fångad hela tiden. Eftersom det här var en ljudbok och jag lyssnade på den i bilen, var jag tacksam för att jag hade långa körningar till föreläsningar och signeringar under den tid jag lyssnade. Blev besviken när boken tog slut. Ville veta mer, även om allt hade fått sin förklaring och upplösning. Men du vet hur det är, när man har lärt känna personerna i en bok vill man inte riktigt släppa taget om dem. I alla fall är det så för mig, både när jag läser och när jag skriver mina egna böcker.

Beskrivning av Hämnden av Reginald Hill:
"Han har inte mist ett uns av sin ironiska skärpa, slagkraft eller komplexitet... Resultatet är en enastående, episk berättelse." (Financial Times)
Skogshuggarsonen Wolf Haddas liv framstår som en saga. Han förälskade sig i godsägarens dotter, Imogen. För att visa sig henne värdig försvann han under en period och återvände sedan som en förmögen man. I strid mot föräldrarnas vilja äktade Wolf sin drömkvinna och lyckades även bygga upp ett framgångsrikt företag. Så levde de lyckliga i alla sina dagar
tills polisen knackar på deras dörr och Wolfs tillvaro faller samman som ett korthus. Han förs omedelbart till fängelset, anklagad för pedofili och bedrägeri. Vem det är som vill sätta dit honom, och varför, är oklart. I ett slag förlorar han allt, och alla vänder honom ryggen. För att rentvå sitt namn gör han ett desperat flyktförsök och råkar då ut för en svår olycka som försätter honom i koma.
När Wolf efter flera månader vaknar upp har situationen förvärrats ytterligare­, Imogen har gift sig med hans gode vän och tillika advokat. Wolf sluter sig inom sitt skal. Den som förmår honom att öppna sig och skriva ner sin version av vad som skett är Alva Ozigbo, den nyanställda fängelsepsykologen. Detta blir vägen ut ur fängelset.
När Wolf slutligen lämnar fängelset som en fri man, börjar jakten på sanningen. Från sin avlägsna skogshuggarstuga ruvar han på hämnd och stryker omkring i landskapet, ständigt beredd med sin yxa
En rappt berättad psykologisk thriller från flerfaldigt prisbelönte Reginald Hill.

Det här är en bok som inte gjorde mig besviken. Det var varken den första eller sista boken jag läser/lyssnar på av Reginald Hill. Kan varmt rekommendera den!

Kramisar Kim


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

2 kommentarer:

  1. den verkar jättespännande. Den måste jag nog läsa :)

    SvaraRadera
  2. Hej Mochride
    Ja, den var verkligen spännande och mycket annorlunda. Men det är alla Reginald Hills böcker! Eller i alla fall alla de jag har läst!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!