Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 17 september 2011

Boktips: Mörka vatten av Clive Cussler

Idag vill tipsar jag om Mörka vatten av Clive Cussler. En författare som jag har läst mycket av.

Moderna pirater
Juan Cabrillo och hans besättning ombord på det hemliga spionfartyget Oregon arbetar främst med att åta sig farliga men lönsamma uppdrag från västerländska organisationer, regeringar och företag.
Nu kommer deras klient från öst och de ber Oregon om en mycket speciell sorts hjälp.
De som frågar är företrädare för ett konsortium av japanska skepparmagnater vars rikedomar nu hotas av brutala pirater som opererar i haven runt Asien. Vanligtvis brukar piratanfall drabba mindre skepp eller utländska yachter men nu är det gigantiska fartyg som försvinner.
Cabrillo misstänker att ett antal olika piratförband har gått samman för att med sin styrka kunna ta sig an större fartyg. När Oregon konfronterar fienden inser de dock att bakom piratflaggorna döljer det sig en internationell konspiration som drar med sig en våg av död, våld och slaveri i sin framfart.
Juan Cabrillo och hans män står nu inför ett uppdrag som de börjar ångra att de åtog sig...


Detta är inte en av de bästa böcker som Clive Cussler har skrivit, men ändå var den oerhört fängslande och svår att lägga ifrån sig. En annorlunda spänningsroman!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

4 kommentarer:

  1. Har läst och lyssnat på massor av Clive Cussler-böcker. Men jag måste säga att jag föredrar böckerna om Dirk Pitt och NUMA. Det är väl kanske inte "bra" litteratur men de är fruktansvärt roliga att läsa.
    Kan även rekommendera filmen Sahara från -05 med Matthew McConaughey som Dirk Pitt. Tycker den lyckades fånga känslan från böckerna på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  2. Hej Kim!
    En award finns att hämta från mig också. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag läste mycket Clive Cussler förut och fullkomligt älskade böckerna. Sedan hände något, jag vet inte vad, och jag började bara bli irriterad på alla plattityder, macho-män och taskig kvinnosyn. Nu har jag inte läst någon på länge och faktum är att jag nog saknar honom lite. Kanske är det dags igen...

    SvaraRadera
  4. Hej Jonny
    Det var jättekul att träffa dig igår och få diskutera litteratur med dig! Hoppas vi ses i Karlshamn!
    Kram Kim

    Hej Helena
    Oj, vad roligt! Tack! Ska genast gå in och kika!
    Kram Kim

    Hej Monika
    Clive Cussler har skrivit några böcker ihop med andra författare och de tycker inte heller jag är lika bra. Jag tycker bäst om böckerna med Dirk Pitt. Ja, jag tror du ska ge honom en chans igen!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!