Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 28 september 2011

Tryckfelsnisse har varit framme!

Tänk vad skönt det skulle ha varit om jag hade kunnat skylla på "Tryckfelsnisse", en påhittad figur, som man ofta skyller på när något blivit fel i en tidning eller i en bok.

Men nu är det ju som så, att jag ensam är ansvarig för de fel som blir i mina böcker, eftersom jag följer boken från början till slut. Ja, jag vet att jag har korrekturläsare, men de är inte insatta i fakta lika bra som jag är till varje bok. Med andra ord, jag har ingen att skylla på, ingen korrekturläsare, ingen sättare, ingen tryckare, allt är mitt fel när något blir fel i en bok.

Det är precis vad som har hänt nu. Det har "smugit sig in ett fel" i de nya böckerna om andra världskriget. Ja, smugit är inte rätt ord, men det är så man brukar uttrycka sig när man skäms lite för att det blivit fel. Mina fingrar har helt enkelt halkat fel när jag skrivit in texten och sedan har felet följt med genom alla mina korrekturläsningar, för jag vet ju att jag kontrollerar och dubbelkontrollerar och trippelkontrollerar fakta innan jag skriver in dem i texten. Ändå kan det bli galet när fingrarna blir lite trötta och stela. Per tusen gånger om ursäkt för felet, det enda jag kan skylla på är trötthet...

Så där ja, nu har jag ursäktat mig, nu ska jag berätta om felen:

Tryckfelsnisse har varit framme

Tyvärr har ett fel smugit sig in i faktadelen av boken. På sidan 326 under SVERIGE, sjätte raden nerifrån ska det vara "till koncentrationsläger under hösten 1943,"







 

Tryckfelsnisse har varit framme

Tyvärr har ett fel smugit sig in i faktadelen av boken. På sidan 321 under SVERIGE, tionde raden nerifrån ska det vara "till koncentrationsläger under hösten 1943,"





Tur att felet upptäcktes i tid. Nu kan vi göra ändringar i de böcker vi inte levererat ut.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

5 kommentarer:

  1. Det kunde ha varit värre - dvs fler fel ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Marina
    Tack för dina fina ord. Ja, det hade inte varit så farligt om stavfelet hade gällt bokstäver, men nu var det SIFFROR!!! Och då blir det totalt fel när fingrarna slinter på tangenterna...
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig att det inte känns bra, men, som Marina skriver, det kunde ha varit värre.

    Var det du som upptäckte felen eller var det någon som berättade för dig om siffrorna som blev fel?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Trist! Men sådant som händer då och då! Det kunde absolut varit värre och ni upptäckte det ändå tidigt tycker jag. HUR fick du veta det? Gräm dig inte mer över dett!! KRAM.

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina
    Det var en uppmärksam bibliotekarie som upptäckte felet och tog kontakt med oss, så att vi genast kunde lägga ut rättningen och åtgärda felet i de böcker som ännu inte gått iväg. Är jättetacksam att hon hörde av sig!
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Som jag skrev till Katarina, var det en bibliotekarie som ringde oss och berättade om felet.
    Nej, jag grämer mig inte. Det händer alltid tryckfel, men det är inte så farligt när det gäller ord, värre med årtal...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!