Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 9 november 2011

"Jag läser inte boken, jag är med i den" Recension av På flykt från andra världskrigets fasa


"Språket har mognat vilket gör så att berättelsen flyter på bättre. Nu har man inte bara ett rafflande äventyr att se fram emot uan även bra och intressanta formuleringar som höjer läskvalitén.

Något som är typiskt för författaren är hennes miljöskildringar, jag läser inte boken jag är med i den. Jag är den tredje huvudpersonen, även om jag inte har någon påverkan i händelserna (fast jag väldigt ofta önskar att jag hade det) så är jag där. Jag ser vad dom ser, jag hör vad dom hör och jag kan till med och med lukta det dom luktar.

Boken är fullspäckad med fakta fast på ett naturligt sätt som inte alls gör så att boken känns tråkig och som en faktabok. Man märker inte ens av hur mycket man har lärt sig förrän man har vänt sista bladet, då slår det en hur mycket man nu vet om just motståndsrörelserna i Paris."


Det var en del av den långa recension som Roxana Kaboli har gjort av min bok På flykt från andra världskrigets fasa.

Om du själv vill läsa lite ur boken och bilda dig en egen uppfattning om den, kan du gå in på SMAKPROV och läsa ett par kapitel ur boken.

Vill du läsa hela Roxanas fina recension, kan du göra det här!

Blir jätteglad när min bok får så här många berömmande ord.


För dig som läser det här inlägget kan det kanske vara roligt att få veta att Roxana började läsa mina böcker när hon var åtta år. Sedan dess har hon läst allt jag skrivit och varje bok har blivit flitigt läst många, många, många gånger. Nu är hon femton år och älskar fortfarande böckerna om Theo och Ramona.

Det som är bra med Roxana är att hon även vågar säga ifrån när hon tycker något inte är bra i boken. Det är ju både genom beröm och kritik som jag utvecklas som författare. Försöker alltid prestera en bättre bok för varje gång. Hoppas att du, precis som Roxana, känner att jag har lyckats!

Kramisar Kim
 

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

5 kommentarer:

  1. Mycket fin recenssion! Håller med, vem stå helt stilla? Nej ett steg framåt, ibland ett åt sidan och kanske någon gång ändra riktning helt ...

    SvaraRadera
  2. Hej Jonna
    Det låter spännande, ändra riktning... Undrar vad du har för planer nu?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jättefin recension. Grattis!
    Jag har fått mejl från en tjej som tänker illustrera några av mina noveller. Hon går i skola för att lära sig sådant och har hittat min blogg.
    Jättespännande tycker jag, och gratisreklam för mig.
    Idag har jag varit plåtslagare och jobbat ute hela dagen. Det är väldigt skönt.
    ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Anitha
    Tack! Oj, vad kul! Det låter jätteintressant!
    Kram Kim

    Hej Mochride!
    Precis vad jag också tyckte!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!