Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 24 november 2011

Rör inte våra Bibliotek!

Älskar bibliotek, är i stort sett uppvuxen på Hisingens bibliotek, där jag frossade mig igenom hyllmeter efter hyllmeter i takt med att jag lärde mig fler ord. Därför slåss jag för att biblioteken ska finnas kvar för att efterföljande generationers läsare ska kunna njuta av böcker på samma sätt som jag har gjort under min uppväxt.

Läs här vad Sveriges Författarförbund har skrivit:

Att låna äger

PRESSMEDDELANDE 2011-11-22
Ett vykort betyder så mycket. Därför vill vi överlämna 750 stycken. 750 röster som alla vill säga samma sak: vi vill protestera mot arbetet med att lägga ut driften av våra bibliotek på entreprenad.
Detta var budskapet när Författarförbundets skönlitterära sektion överlämnade ett antal vykort till Kulturdepartementet i fredags.

- Bibliotek är platser där alla de viktiga orden möts: demokrati, yttrandefrihet, mångfald, jämlikhet, kultur och kunskap. Ansvaret för det kan aldrig placeras hos institutioner drivna i vinstintresse, säger Cecilia Lindemalm, ordförande för skönlitterära sektionen

Vi befarar att bibliotek på entreprenad inte kommer att erbjuda besökarna det de vill ha, utan det företagen tjänar mest på att erbjuda. Hur går det då med dagens fungerande bibliotekssamarbete, med gemensam katalog och utlåning, som gör att även låntagare på små orter kan beställa svårtillgängliga verk? Vilket företag kommer att satsa på bibliotek vid landets häkten? Vem säkerställer att litteraturinköp för läsare med lässvårigheter inte glöms bort? Och vem ska tillhandahålla den stora mängd böcker som läses av få?
Sveriges författarförbunds skönlitterära sektion
Kontakt: Cecilia Lindemalm, 073-623-81 67 cecilia.lindemalm@gmail.com


Viktiga ord om våra älskade bibliotek. Sprid gärna detta budskap. Upp till protest mot vinstinriktade bibliotek. Vi har ju sett hur det har gått med privatägda vårdhem. Tänk dig ett bibliotek, ägt av ett stort förlag: vilka böcker tror du kommer att prioriteras i det biblioteket?...

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

5 kommentarer:

  1. Superbt inlägg.
    Som en trogen bibliotekskund på en liten ort, vore det katastrof med en privatisering.
    Här, i min "håla", kan jag få mina bibliotekarier att köpa in nyutgivna böcker av okända författare.
    Hittills har jag fått in Maria Engelwinge, Anitha Östlund, Jan-Erik Ullström och Desirée Fredlund i sortimentet.
    Hur lätt skulle det vara att göra sammaledes i en privat framtid?
    Knappast något utom stora drakar likt Jungstedt och Läckberg skulle ha någon framgång.
    Värdelöst!

    SvaraRadera
  2. Jag blir mörkrädd av detta. Hade hoppats att denna privatiseringshets skulle dö bort nu när folk insett hur riskabelt det är att lägga ut vård på privata vårdgivare drivna av riskkapitalister. Vinstdrivna bibliotek är väl ungefär lika smart, NOT! (det är förresten illa nog att så få friskolor tydligen har egna skolbibliotek.)

    SvaraRadera
  3. Ja, du vet ju redan vad jag tycker om bibliotek!!! Jättemycket och jättebra, tycker jag!!! Alltså ser jag detta som en mycket dålig idé och utveckling (faktiskt sämre än privatägda vårdhem, som jag tror att det kan finnas många bra av också). Vad kan man göra för det här med biblioteken? Är det någon särskild stans man lätt kan skicka sin protest och markera att man inte önskar att detta sker?

    SvaraRadera
  4. Hej Mångmamma
    Tack!
    Tror precis som du att det bara kommer att finnas bästsäljarna på biblioteken om de blir privatägda!
    Blev lite nyfiken: Har de mina böcker på ditt lilla bibliotek?
    Kram Kim

    Hej Jenny
    Ja, det är jättehemskt om detta skulle ske! Böcker är så otroligt viktiga för ALLA.
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Bra att du "skriker till". Kontakta ovanstående person i inlägget och maila din protest. Hon ser till att den kommer till rätt person!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!