Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 14 januari 2012

Boktips: Bläckhjärta, Bläckmagi och Bläckdöd av Cornelia Funke

Det var ett tag sedan jag läste Bläckhjärta av Cornelia Funke, men det är en bok som ligger mig varmt om hjärtat och som jag ofta tänker på. För mig som älskar orden och är författare var denna bok en kärleksfull hyllning till författarskap, ord och böcker. Men den var också fantasi och äventyr av ett helt annat slag än vad jag var van vid. Ingenting blir sig likt efter att man har läst Bläckhjärta!

En stormig natt dyker en objuden gäst upp hos Meggie och hennes pappa Mo. Han varnar Meggies pappa för en man som heter Capricorn. Nästa morgon reser Mo i all hast med Meggie till hennes faster Elinor.
Elinor äger det mest dyrbara bibliotek som Meggie någonsin sett. Där gömmer Mo boken om vilket allt handlar. En bok som Mo för många år sedan läste för sista gången och som nu står i centrum för ett osannolikt magiskt och kvävande äventyr - ett äventyr vars hemlighet Meggie inte bara löser utan också med stor fara själv deltar i.
Boken "Bläckhjärta" har med stor framgång givits ut bland annat i Tyskland, Storbritannien, USA, Australien och Kanada och har toppat och legat högt på försäljningslistor.


När filmen kom efter några år trodde jag aldrig att den skulle kunna bli lika bra som boken. Men det blev den! Mycket tack vare de duktiga och trovärdiga skådespelarna:


Till min glädje kom boken Bläckmagi, där jag får fortsätta följa Meggies äventyr bland böcker och ord. Cornelia Funke lyckas väva ihop en trovärdig berättelse, där berättelsernas personer får liv när Meggie läser högt ur böckerna. Älskade även denna bok och längtade till nästa. Väntar på att även denna bok ska bli film

Bokstävernas och böckernas magi fortsätter i den flerfaldigt prisbelönade Cornelia Funkes bok Bläckmagi, en fortsättning på ungdomsromanen Bläckhjärta.
Den unga flickan Meggie läser över sig själv och sin vän Farid till en förtrollad värld för att hon ska få se den fantasifulla värld där hennes mamma Resa varit under flera år. Meggies föräldrar, Mo och Resa, blir förtvivlade över att hon gett sig av, och de beger sig efter henne för att få hem henne till sin värld igen. Men svårigheter dyker upp och de hittar inte varandra. Konflikter uppstår i Bläckvärlden, kommer de någonsin att hitta varandra levande?


Lite sorgligt kändes det att läsa den här boken, eftersom den verkligen kändes som den sista boken i serien. Ändå älskade jag den lika mycket som både Bläckhjärta och Bläckmagi. Tycker om Cornelia Funkes språk och lek med ord.

I den tredje och sista boken av bläck-trilogin ligger Ormhuvuds makt fortfarande som en skugga över Ombra. Meggie lever med sina föräldrar på en övergiven gård i bergen, där man nästan skulle kunna glömma vad som hände på Nattborgen. Men nötskrikans läte hörs ibland på natten, och då försvinner Mo med Svarte prinsen och Starke mannen. Allt som är möjligt måste göras för att rädda bläckvärlden undan en odödlig ond härskare.

Det här är en serie jag rekommenderar med varmt hjärta för dig som älskar orden lika mycket som jag och som dessutom vill läsa ett oerhört spännande och annorlunda äventyr!


Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

11 kommentarer:

  1. Jag har precis börjat läsa Bläckhjärta högt för barnen. Än är jag inte övertygad (trots att jag älskar ord) men jag hoppas bli omvänd...

    SvaraRadera
  2. Hej Lotten
    Hoppas du ändrar uppfattning, för det är en, i mitt tycke, helt underbar bok!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. jag har filmen, och tycker den är jättebra! Visste inte att den kom ifrån en bok, och visste inte att det fanns två till böcker!! De måste jag läsa! Tack Kim!! =)

    SvaraRadera
  4. Hej Isa
    Härligt att kunna glädja dig med att berätta att det fanns böcker att läsa. Mycket nöje!
    Kram Kim

    Hej Med näsan i en bok
    Ser fram emot att höra vad du tycker om Cornelia Funkes böcker!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag har bara sett filmen men gillar den. har tänkt läsa böckerna men det har inte blivit av än. Ska nog ta och göra det snart.

    SvaraRadera
  6. Hej Författardrömmar
    Hoppas du kommer att tycka lika mycket om böckerna som om filmen.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Vad kul Kim! Kanske såg du att jag också skrev om Bläckhjärta häromdagen. Hade glömt att den är filmatiserad, känns som om vi ska försöka få tag i den så fort som möjligt. Tittade på trailern och slogs av att ingen såg ut som jag trodde! Sotfinger tänkte jag mig mycket mörkare och med svarta kläder. Tycker filmen verkar ha rätt mycket Harry Potter känsla...
    Eftersom vi lyssnade på den med barnen och jag har haft boken hemma, förstår jag faktiskt verkligen Lotten. Vet inte om den funkar så bra som högläsningsbok, tycker den är ALLDELES för lång. Det blir inte riktigt något flyt och då tappar berättelsen rätt mycket. Kul att höra att du tyckte de båda andra böckerna var lika bra.

    SvaraRadera
  8. Hej Ingrid
    Ja, jag såg att du hade skrivit om Bläckhjärta också. Två själar och en tanke...
    Håller med dig om Sotfinger, hade också föreställt mig honom mörkare och med svarta kläder. Annars tycker jag de flesta andra figurer stämde bra.
    Nja, inte riktigt Harry Potter, inte lika mörkt, mer glädje i den här filmen, även om det kanske inte känns så när man ser trailern.
    Kanske stämmer att boken inte passar som högläsning, för man bör läsa längre stunder för att uppslukas helt och hållet av berättelsen!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Jag har läst böckerna, håller på med Bläckdöd nu:)
    Tycker att serien är jättebra för att den är spännande och språket är lagom svårt. Har sett filmen också! Jag har skrivit om Bläckhjärta och Bläckmagi på min blogg, litteratuva.se!

    SvaraRadera
  10. Hej Tuva
    Härligt att du också tycker om böckerna. Filmen var lika bra som boken. Hoppas de filmar samtliga böcker!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!