Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 22 oktober 2012

Kim M Kimselius historiska äventyrsböcker används i skolprojekt, mycket uppskattat av eleverna

Rektor på skolan Svettpärlan, Mia Bark, har bloggen Bachattention. I ett av inläggen berättar hon om hur mina, Kim M. Kimselius böcker används i skolprojekt och att det är mycket uppskattat av eleverna. Läs Mias egna ord:

Skolcool - Den historiska länken
Barn och ungdomar av idag lever i allmänhet väldigt mycket i ett slags rus av “här och nu”. Och inte sällan även i framtiden. Science Fiction har en tendens att bli så mycket mera värt, så mycket mer spännande, så uppslukande. Och vem kan egentligen klandra dem – drömmarna om vad som komma skall  vs vetskapen om hur det var. Skolans uppdrag att koppla ihop nutiden med dåtiden, för att ta sig an framtiden blir dock inte mindre. Hur gör vi det på ett bra sätt? Varmt välkomna till veckans Skolcoola hemlis…..

Länken till det förflutna är oändligt viktig, det tror jag vi alla med munnen kan bekänna. Frågan kring hur intressant vi gör vår historieundervisning är dock berättigad. Väljer vi historiska nedslagsplatser i årtal, personer, händelser och sedan jämför, hittar likheter, olikheter och gemensamma nämnare? Eller väljer vi att gå kronologiskt och läsa epok efter epok? Tar vi en utgångspunkt i det redan kända nu för att förstå hur det var förr och hur det har påverkat oss? Försöker vi se orsaker, konsekvenser och samband eller nöjer vi oss med att acceptera att det var just så?

Dagens barn och ungdomar är utav lust betingade. Det ska vara roligt och spännande, intressant och aktuellt, häftigt och spektakulärt. Det är ju så de möter världen genom musik, spel, datorer, program och tv/film. Jag menar förstås inte att skolan måste anamma detta och försöka konkurrera, men visste måste vi spela mer på elevernas planhalva. Att försöka förstå deras livsvärld och ta undervisningens utgångspunkt därifrån, för att sedan försöka skapa en bild av andras livsvärld. Då kan det bli riktigt spännande….En som fullständigt bemästrar detta är Kim M Kimselius genom sina böcker om Theo och Ramona. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – jag kan knappt tänka mig ett bättre stöd för att skapa den historiska länken.
På Svettpärlan är vi nu igång med vårt projekt i åk 5. De har fått sukta efter hennes böcker ett tag – de har längtat och väntat. Kikat i mediateket. Trummat på dem. Funderat på vilken bok som ska bli just deras uppdrag i 4 veckor. Och så i måndags var det dags. Eleverna blev indelade i läsgrupper om 3 -4 stycken och de fick sedan varsin bok, med samma titel. Totalt 26 sprillans nya böcker är inköpta. Grupperna bygger inte på läskunnighet utan snarare på samarbetsförmåga,  eftersom detta är ett ganska fritt projekt för varje grupp.

Eleverna har varsin bingobricka att utgå från, där uppgifterna är av både individuell och kollektiv art. Gruppens uppdrag var inledningsvis att komma överens om en tidplan för läsningen så att de kollektiva uppgifterna kan lösas på plats i skolan. En del grupper valde att bestämma i vilken ordning uppgifterna skall göras, därav numreringen av rutorna på bilden nedan.

Vi använder oss av 8 olika titlar och det finns elever med lässvårigheter som använder Daisyspelare och får boken uppläst istället. De olika titlarna möjliggör en spännande historisk diskussion, då böckerna berör olika epoker. Genom att Theo och Ramona lever i nutid och färdas i dåtid, möjliggörs den historiska länken. Via böckernas faktadel i slutet och alla frågor och tankar som vi kommer att möta, tror vi oss kunna skapa en känsla av meningsfullhet av att faktiskt veta hur det var på just den eller den tiden. Eleverna kan sedan arbeta i tvärgrupper kring olika frågeställningar, dvs olika titlar representerade i samma grupp. Då får man in ännu en dimension. Imponerande upplägg signerat Mats och Anette och givetvis är jag stolt. Så att jag nästan spricker….

Är nu sugna på att följa vårt projekt så finns vår blogg här:
http://www.svettparlansbibliotek.blogspot.se/

Följ gärna Mias blogg Bachattention, där hittar du många intressanta inlägg.

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok:  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Att skriva med glädje.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

2 kommentarer:

  1. Så roligt!!! Måste kännas superkul för dig att läsa om detta projekt! :D

    Kikade också in här för att berätta att jag nu skrivit klart mitt manus och lämnat det till några provläsare! Det var läskigt värre att lämna ut det!!!! Fjärilar i magen minst sagt! Så nu har jag i och med det tagit det första lilla steget mot publicering :)

    Allt gott till dig!!

    SvaraRadera
  2. Hej Makena
    Ja, det var jättekul. Kändes samtidigt lite overkligt!

    Åh, vad roligt! Håller tummarna för fortsättningen.

    Detsamma!

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!