Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 17 december 2012

"Det är nog den bästa jag har läst av Kim M Kimselius" Bokparet om Det glömda kriget 1808-1809

Ännu en helt fantastisk recension som får mig att göra små glädjehopp på stolen. Den här gången är det Bokparet som har recenserat min bok Det glömda kriget 1808-1809. En bok jag fick förfrågan från Finland och Hanaholmens Kulturcentrum, Projekt 1809, om jag ville skriva. Klart jag ville. Boken gjorde att jag under två års tid 2008-2009 reste runt i Finland och föreläste om vår gemensamma historia. Dessutom fick jag medverka i många föreläsningar och paneler på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 2009 (se foto nedan). Som du förstår betyder den här boken väldigt mycket för mig. Att då få en sådan otroligt fin recension av en före detta historielärare betyder mycket.
Här kan du läsa hela Bokparets recension:

Det glömda kriget 1808-1809 tionde boken om Theo och Ramona
Ramona, Theo och Ramonas kusin Robert är reser med finlandsbåten från Stockholm till Helsingfors. Ombord finns en utställning om finska kriget 1808-1809. När Ramona står och betraktar föremålen i en monter känner hon att en tidsförflyttning är på gång. Hon försöker förgäves gripa tag i Theo men hinner inte. Hon hamnar i Finland 1808 och mitt i kriget mellan Sverige och Ryssland. Theo upptäcker att Ramona är försvunnen och när han kommer till Helsingfors börjar han leta i dokument om kriget. Varje gång Theo tar en ny mapp får det konsekvenser för Ramona tvåhundra år tidigare. Hon kommer att befinna sig i stora svårigheter. Hur skall Theo kunna rädda henne och återföra henne till nutid?
Det glömda kriget1808-1809 är Kim M Kimselius tionde bok om Theo och Ramona. Den här gången hamnar Ramona mitt i det krig som gjorde att Sverige förlorade Finland. Genom att Theo söker efter Ramona och får henne att förflyttas mellan olika ställen under detta krig har Kimselius fått möjlighet att beskriva en stor del av kriget och inte enbart en händelse. Ramona får vara med Skärgårdsflottans strider, motståndskampen på Åland, Sveaborgs kapitulation, Slaget vid Oravais, Reträtten genom Österbotten till Sverige och dessutom om statskuppen mot Gustav IV Adolf. På så sätt låter författaren oss vara med om stora delar av detta krig.
Finska kriget kom jag första gången i kontakt med när vi i realskolan under ett års tid läste FänrikStåls Sägner. Det är roligt att se hur Kimselius berättar om detta krig. Genom att låta Ramona förflytta sig mellan olika ställen i Finland har hon givit en fyllig bild av denna konflikt. Jag tycker att Kimselius lyckats utmärkt med detta. 
Som introduktion till och aptitretare om det krig som ledde till förlusten av Finland tycker jag boken är utmärkt och det är nog den bästa jag läst av Kim M Kimselius.
Det glömda kriget 1808-1809
Författare: Kim MKimselius
Förlag: Roslagstext
Här ser du mig på bokmässan i Göteborg 2009 i en panel om kriget 1808-1809
Tack snälla Jarl på Bokparet för den här fina recensionen!

Kramisar Kim



Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om På liv och död i andra världskrigets skugga.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!