Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 21 januari 2013

Läsandet är viktigt för att utveckla sitt ordförråd och sitt författarskap!

Kan inte nog ofta påpeka hur viktigt det är att läsa, för att utveckla sitt språk och sitt författarskap, oavsett om man har publicerat någon bok eller ej.

Många som bär drömmen om att bli författare inom sig, tror att det är fel att läsas andras böcker, att man blir påverkad och gör efterapningar av andra författares sätt att skriva. Men så är inte fallet.

Genom att läsa tar du till dig ord, ordvändningar, känslor, miljöer, karaktärer och får dessutom en härlig läsupplevelse under tiden.

Om du bestämmer dig för att sätta fart på ditt läsande för att utveckla ditt författarspråk, gäller det att läsa olika typer av böcker och inte fastna för en enda författare. DÅ är det risk att du gör efterapningar och skriver i samma stil, eller samma ämne som din favoritförfattare.

Välj böcker slumpartat, frossa i bokhandelns sortiment och välj inte bara från topplistor och bästsäljare. Ta även de udda titlarna, fråga bokhandlaren efter bra böcker.

Kanske ska du ge dig in i e-böckernas värld? Där finns många böcker att läsa, många annorlunda titlar.

Biblioteken har klassiker, inte de nytryckta upplagorna, utan originalutgåvorna. Rådgör med bibliotekarien, be om hjälp att plocka ihop en blandning av gamla och nya böcker. På så sätt kommer du i kontakt med författare/böcker du kanske aldrig själv skulle ha haft en tanke på att läsa.

Om du inte har tid att sätta dig att läsa är ljudböcker ett mycket bra alternativ. Du kan ladda ned MP3-böcker i din mobil eller MP3-spelare. Du kan lyssna på promenaden, i bussen, på tåget och när du kör bil. Du kan lyssna medan du gör saker du normalt tycker är tråkiga, som till exempel städning, strykning etc.

Det finns inga ursäkter till att du inte ska kunna hinna läsa, eller lyssna på en bok. Det är bara att bestämma dig för det och sätta av tid till det.

Här på min blogg har jag något som heter Mina Boktips. Där hittar du en salig blandning av alla slags böcker.  Du hittar även Bokbloggar till höger, lite längre ner här på min blogg.

Du får gärna tipsa mig om någon bra bok som du har läst! Jag är alltid nyfiken på nya böcker!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här


 Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. "Hamilton" av Catherine Cookson och "Miss Penegrines hem för besynnerliga barn" av Ransom Riggs är två bra böcker :)

    SvaraRadera
  2. Hej Louice
    Tack för boktipsen! Ska lägga dem i min "Att läsa lista"
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!