Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 6 januari 2014

Två olika bokserier om Theo och Ramona

Det finns det två bokserier om Theo och Ramona.

Den allra första serien är den Historiska äventyrsserien som är uppbyggd runt riktig historisk fakta, med riktiga historiska personer. Den serien heter Theo och Ramona.

I den här serien reser Theo och Ramona tillbaka i tiden och upplever de olika historiska händelserna. Dessa böcker avslutas med en gedigen faktadel. Här lär du dig mycket, samtidigt som du får ta del av en spännande berättelse som är svår att lägga ifrån sig. Flera skolor använder böckerna som Temaböcker. Jag får många brev från tacksamma elever, som har fått högsta betyg när de fått prov i ett ämne där de har läst min bok före provet.

I serien Theo och Ramona ingår bland annat Faraos förbannelse och Theos Pompeji.

På omslaget till Faraos förbannelse ser du hur Theo och Ramona ser ut.

På omslaget till Theos Pompeji ser du hur Theo och Pluto ser ut.

"Kimselius har hittat sitt koncept med denna bokserie
som ger en känsla av Blytons Femböcker fast med mer välarbetade berättelser."
BTJ, Anna Wilner
(Den fristående historiska äventyrsserien om Theo och Ramona.)


 

Den andra serien är en Fantasyserie, som kallas för Theo- och Ramonaäventyr.

Här får du följa med Theo och Ramona på olika äventyr. Även här ingår det lite fakta, men här hittar du ingen faktadel, för här släpper jag loss fantasin lite mer. Dessutom är det DU, som läsare, som bestämmer vad böckerna ska handla om. Det är bara att skriva till mig, Kim M Kimselius, och berätta vad du tycker att nästa bok ska handla om. Jag har redan fått många förslag, därför kanske det dröjer ett tag innan jag skriver en bok om just din idé.



Månstenen är 1:a boken i Theo- och Ramonaäventyr.
"Mycket spännande och på vissa ställen väldigt skrämmande. Katastrofen som Kim beskriver i boken känns verklig, som att det faktiskt skulle kunna hända." Journalist Gabriella Poopuu



På omslaget till Månstenen ser du Theo och Ramona.


Theo och Ramonas alldeles egna hemsida, kan du skriva kommentarer om mina böcker och berätta vad du tycker om dem. Där kan du även lämna förslag på vad du tycker jag ska skriva om.


 Kramisar Kim 

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!