Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 26 juni 2014

Researchresa till Titanicutställningen i Halmstad


Måndagen den 16 juni 2014 satte jag mig i bilen tidigt på morgonen för att köra den 3 timmar långa resan till Halmstad. Det var Titanicutställningen som lockade. Visst har jag tur att det är en utställning om Titanic när jag just håller på att skriva min bok Skräckresan med Titanic? På bilden ser du mig utanför utställningshallen.

Titanic byggdes på Harland & Wolffs skeppsvarv i Belfast 1909. Fartyget sjösattes 31 maj 1911 och avselgade på sin jungfruresa från Southampton till New York, via Cherbourg (Frankrike) och Queenstown (England), den 10 april 1912.

Med sina 46.328 bruttoregisterton var hon det största fartyget till havs: 882 fot lång, 92 fot bred och med 8 däck som sträckte sig lika högt som ett elvavåningshus.

Fyra dagar och sjutton timmar efter resans början, klockan 23.40, söndagen den 14 april, gick hon på ett isberg och blev svårt skadad. Två timmar och fyrtio minuter senare sjönk hon.

Av de 2.227 passagerarna och besättningsmännen lyckades 705 undkomma i 20 livbåtar och flottar. 1.522 personer drunknade, däribland kaptenen, Edward Smith.

1898 skrev författaren Morgan Robertson en roman om en sagolik Atlantångare, avsevärt större än man någonsin hade byggt. Ombord på skeppet fanns rika människor och han lät alla lida skeppsbrott mot ett isberg en kall aprilnatt.  Samtliga människor dog. I stort sett överensstämmer samtliga uppgifter mellan två skepp, båda kunde ta cirka 3.000 människor och båda hade inte tillräckligt många livbåtar för sina passagerare. men det spelade ingen roll, för fartygen ansågs vara osänkbara. Robertson kallade sitt fartyg Titan. White Starlinjen kallade sitt Titanic.

Med huvudet fullt av fakta gick jag in i utställningshallen, där fotografering var förbjuden.

Däremot blev jag själv fotograferad när jag steg in. Fotot sattes in i en mapp, med ovanstående framsida.

På insidan stod det om den sista passageraren som steg ombord på Titanic.

På motstående sida var det en bild av mig när jag går uppför landgången till Titanic, bärande på mitt bagage, andraklasspassagerare, med avsikt att få se hela fartyget under min upptäcktsfärd. "Den sista passageraren som steg ombord Titanic."

Det var en mäktig utställning som många gånger fick mina ögon att tåras. Jag gick omkring med en audioguide, där jag lyssnade på en röst i mina öron medan jag såg alla föremålen. Eftersom jag hade läst på innan besöket blev allt otroligt levande för mig, dessutom var fotona nästan i naturtrogen storlek, vilket gav en känsla av att det var levande människor och inte bara personer på ett fotografi.

Jag köpte boken Titanic av författaren Claes-Göran Wetterholm. Eftersom fotografering var förbjuden kände jag mig lite hämmad, fotona brukar vara min anteckningsbok som jag tittar tillbaka på för att fräscha upp mitt minnen efter en researchresa. Nu fick jag stanna upp och noga anteckna vid varje monter och fotografera allt i minnet. Ovanstående bok var också till hjälp, för där finns några av de saker jag såg på utställningen, även om utställningen innehöll så otroligt mycket mer.

Om du har chans tycker jag du ska se utställningen, annars får du vänta tills min bok Skräckresan med Titanic kommer ut i augusti/september. Där tar jag dig med till Titanic i en fängslande berättelse.

Efter drygt två timmars rundvandring var jag så tagen av allt jag hade sett, att jag var tvungen att ta en promenad i Halmstad innan jag satte mig i bilen för 3 timmars bilkörning hemåt. Jag ställde in gps:n på HEM och lät den föra mig vart den ville, medan jag i tankarna arbetade på min bok. Älskar att vara författare!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!