Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 10 juni 2014

Skrivprocess: Att utvecklas i sitt skrivande

Att utvecklas i sitt skrivande
När jag kom ut med min tredje bok, Faraos förbannelse, var det en läsare som sa: "Det är så bra med dina böcker för man vet att de alltid reser i tiden i tredje kapitlet".

Det var då jag bestämde mig för att mina böcker skulle vara oförutsedda, läsarna skulle inte ha en aning om vad som skulle hända. Det gäller framförallt min historiska äventyrsserie om Theo och Ramona som reser i tiden och upplever de olika historiska händelserna.

Det är så lätt att halka in i samma spår, att använda sig av samma upplägg och bygga upp varje bok på samma sätt.

Därför utmanar jag mig själv att hela tiden förändra mitt skrivande för att överraska läsarna. När jag skrev min 19:e historiska äventyrsbok, Anastasias öde, kände jag mig stolt över att ännu en gång ha lyckats förnya mitt skrivande.

Att utvecklas i skrivandet innebär inte att du måste förändra dig språkligt, bara hitta nya vägar att berätta din historia. Det tycker jag är en av de roligast utmaningarna med att vara författare.

Håller på med min 30:e bok, Skräckresan med Titanic, fast egentligen är den siffran fel, den borde ligga på 45-50, eftersom jag har många färdiga böcker i mina lådor. Har skrivit sedan jag var åtta år och samlat på mig samtliga berättelser. Dessutom har jag cirka 45-50 påbörjade berättelser, en del är nästan klara, andra är halvfärdiga och några är bara påbörjade med slutet helt klart och stolpar för handlingen.

I alla böcker försöker jag förändra mitt skrivsätt, utan att för den skull förändra språket, som bibliotekarierna kallar för "rakt, enkelt och rikt".

Vissa författare har jag slutat att läsa, eftersom deras böcker är en upprepning av alla tidigare skrivna böcker. För mig är det ingen utmaning att läsa den typen av böcker, andra kanske tycker att det är en trygghet att veta när allt ska hända.

Jag fortsätter utmana mig själv att utvecklas som författare och jag hoppas att du som läsare fortsätter att älska mina böcker.

Kika gärna in på Kimselius skrivtips eller Författartips för fler skrivtips.

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!