Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 21 november 2014

"Det krävs tusen vackra ord" är en bok du måste läsa

 Det krävs tusen vackra ord av Rose Marie Bouw

 
Rose Marie Bouw har skrivit en otroligt bra bok, unik, fängslande, med ett alldeles eget språk. Författaren går under skinnet med sina ord, de fängslar, får ögonen att tåras, de  sliter itu och blottar huvudpersonen. Önskar verkligen att du vill läsa den! Omslaget är otroligt vackert och skildrar innehållet mycket bra. Lövet på rutan får mina ögon att rinna igen, vid minnet av vad det symboliserar.

Boken handlar om Ulrika/Ullis, som är mamma till 3 små pojkar och en vuxen karl. Maken lämnar allt ansvar på henne, gör ingenting, kräver desto mer. Ungarna är odrägliga, makens skjortor börjar få läppstiftsmärken och Ulrika äter till tröst. En morgon visar vågen 143 kilo och då rinner allt över.

Ulrika reser sig upp och lämnar sina tre bråkiga pojkar, går till närmaste bankomat, tömmer kontot på alla pengar och reser till ett avlägset pensionat vid havet där hon stänger in sig på sitt rum och tröstäter. Gästerna äcklas av hennes vikt, alla tittar på henne och hon vill inget hellre än att bara dö. Hon försöker skriva ett brev till sina barn för att förklara varför hon lämnat dem.

Medan hon funderar på orden börjar hon promenera, inga långa sträckor, för låren gnider mot varandra och ger brännmärken på insidan och smärtande blåsor, händer och fötter svullnar och hjärtat verkar vilja stanna vilken sekund som helst. Men det är just det hon vill: Dö. Så hon fortsätter plåga kroppen.

En dag kommer Molly, sju år, fram och tilltalar Ulrika. Något händer inom henne. Molly har förlorat sin mor till cancern, båda är svikna, har fått sina hjärtan krossade och känner sig oändligt ensamma mitt bland alla människor.

Det krävs tusen vackra ord för att ta bort självföraktet, hatet, besvikelsen och dödslängtan inom Ulrika. 

Det krävs tusen vackra ord är en bok som det kommer att talas om, som borde stå etta på försäljningslistorna och hyllas med utmärkelser. Det är en bok som stannar kvar inom mig efter att jag har lagt undan boken och jag vet att den här boken för alltid är inristad i mitt hjärta. Läs den!!!


Det krävs tusen vackra ord av Rose Marie Bouw
Ordberoende förlag
270 sidor



Den får fem stjärnor av fem möjliga. (Men egentligen vill jag ge boken 10 stjärnor)


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Detta låter verkligen som en bok man vill läsa o bli gripen av... Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Hej Astrid
    Ska bli spännande att höra vad du tycker om boken.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!