Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 21 februari 2015

Boktips: Outliers 10000-timmarsregeln och andra framgångsfaktorer

Outliers 10 000-timmarsregeln och andra framgångsfaktorer av Malcolm Gladwell

Den här boken valde jag för att omslaget såg spännande ut. Hade aldrig hört talas om boken. Jag blev glatt överraskad.

Boken var mycket underhållande och informativ. Jag fick lära mig om många, för mig okända, fakta.

Kontentan är att för att bli riktigt bra i något ska man ha tränat 10.000 timmar. När jag läste det blev jag glad att jag skrev min första bok som åttaåring och har skrivit alltsedan dess.

Jag brukar alltid säga att ju mer man skriver desto lättare blir det. Den här boken bevisar att jag har rätt.

En mycket intressant bok!

Om boken:
Vad har Bill Gates och Beatles gemensamt? Varför är asiatiska barn så duktiga i matematik? Kan man verkligen bli bra på vad som helst med 10 000-timmars träning? Med andra ord: Vad står bakom exceptionell framgång - medfödd talang eller hård och målmedveten träning?

Få böcker som getts ut på denna sida millennieskiftet haft en sådan genomslagskraft som Malcolm Gladwells »Outliers«. Med sin patenterade mix av psykologisk forskning, underhållande berättelser och häpnadsväckande statistik har Malcolm Gladwell omdefinierat vår syn på framgång - och hur man når den.

»Outliers« ser bortom de klassiska förklaringarna bakom framgång - som ambition och intelligens - och söker istället svaren i historien, detaljerna och omgivningen.

»Det är en exceptionell förmåga att ta strypgrepp på tidsandan och vrida om som gör Malcolm Gladwell till en stor författare.« Dagens Nyheter

»Det har sagts att det som Malcolm Gladwell tänker i dag, det tänker vi andra i morgon.« -Sydsvenskan

»Redan efter två kapitel har man lärt sig något som sätter nytt ljus på tillvaron. Alla som blir verkligt bra på något har en sak gemensamt: de har alla lagt ned minst 10 000 timmar.«  -Jan Gradvall

»Outliers är en fängslande bok med ett viktigt budskap: genom att förstå vad som gör människor framgångsrika borde vi kunna ännu fler framgångsrika (och lyckliga) människor.« The Economist




Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!