Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 februari 2015

En ny tid tar sin början i mitt författarliv

  Mitt författarskap är uppdelat i före och efter. 

Förlaget, ankomst av Tillbaka till Pompeji.

Mitt författarliv startade  när jag var åtta år och skrev min allra första bok, det var då jag bestämde mig för att bli författare. Jag skrev på och samlade berättelserna på hög, eftersom jag inte ansåg att de var tillräckligt bra för att bli utgivna.

Nästa steg var när min käre make, Jan, i stort sett tvingade mig att skicka in till förlag, genom att avslöja för alla mina vänner att jag var författare. Debutboken Tillbaka till Pompeji blev succé och sålde i 11.000 exemplar första veckan. Det var härligt att tillhöra ett stort förlag, B. Wahlströms, och få allt serverat. De bokade signeringar och föreläsningar, jag skrev böcker. Perfekt. Ända tills jag fick en ny redaktör som fördärvade allt och fick mig att bryta med förlaget.

Då kom nästa skede i mitt författarskap. Jag startade eget förlag. Det var mycket att lära, jag skötte allt själv, tog emot beställningar, packade, tog emot långtradare från Finland och fick engagera grannen för att få hjälp att ta av alla böckerna.

Grannen, Stefan, hjälper till med avlastning av böckerna från den finländska långtradaren, på den tiden vi beställde tryckning hos Bookwell i Finland.


Varje gång en ny titel kom med långtradaren var det lika spännande och nervöst, skulle det vara fint väder, skulle jag hinna få in böckerna innan regnskurarna...

Åttatusen böcker har anlänt och mörka åskmoln hänger över mig, trots solsken. Jag letar fram presenning och täcker så många jag kan, medan jag kör in böcker för brinnande livet.

Det var hårt slit, speciellt den gången jag fick 8.000 böcker på en enda gång. Då var jag mör i ryggen efter att ha kört in allihop.

Kanske förstår du hur lycklig jag är varje gång jag håller en av mina nya böcker i handen. Här är det Svarta Döden som har anlänt från tryckeriet och jag blir förevigad med böckerna.

Till slut blev arbetet alldeles för mycket för mig, jag hann helt enkelt inte med att både skriva och sköta allt det andra. Lägligt nog fick maken, Jan, förtidspension från sitt arbete, då hela avdelningen flyttades utomlands. Jag tackade och lämnade över allt arbete till Jan och fick tid att skriva fler böcker.

Det dröjde inte länge förrän det även blev övermäktigt för Jan, vi kunde helt enkelt inte härbärgera alla böckerna hemma längre. Med 34 titlar och ett par tusen av varje titel blev det rätt många böcker. Då tog vi kontakt med ett lagerhotell cirka 5 mil hemifrån, Selo i Nättraby. Det var en underbar känsla när vi inte längre behövde ta emot långtradarna hemma, utan de ringde från lagerhotellet och meddelande att böckerna hade anlänt, jag slängde mig i bilen och slet upp emballaget för att hålla den första, nytryckta boken i handen.

Här är jag på Selo lagerhotell när Anastasias öde har kommit, ny bok 2014, samt nytryckning av den populära boken Svarta Döden.

Nu står jag inför ett nytt skede i mitt författarliv. Böckerna har blivit många, 34 titlar och fler kommer innan årets slut. Beställningarna blir allt fler och maken hinner inte med. Därför har vi nu skickat samtliga mina böcker till Förlagssystem i Falun, för att de ska sköta allt: utskick av böcker, returer, fakturering etc.

En del av alla de pallar av mina böcker som har lagrats på Selo Lagerhotell.

I torsdags gick de sista böckerna iväg hemifrån, till Selo lagerhotell för att där hämtas av DHL för frakt upp till Falun. Nu ekar det lite tomt i huset, trots att vi ännu har flera hundra böcker hemma, vi ska ju snart på flera läromedelsmässor, bra att ha böcker hemma att ta med.

Inför varje nytt skede i mitt författarliv har jag bävat lite inför vad som ska hända, precis som jag gör den här gången. Innebär det här att vi kommer att sälja mindre eller mer, kommer kostnaderna att bli alltför stora för att det ska löna sig? Ja, det är många tankar som far omkring i huvudet, men en sak är säker, det var ett nödvändigt beslut och jag är glad att vi har tagit steget till en ny tid i mitt författarliv.

Min arbetsplats när jag börjar skriva på en ny bok. På bildskärmen ser du en bit av omslaget till Persiens Pärla.

Nu ska jag skriva mängder av böcker!

Blev du nyfiken på någon av böckerna? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus, CDON.COM.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.



Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

3 kommentarer:

  1. Härligt att höra dig dela med dig av alla skeden i författarlivet. Själv bor jag så trångt att redan på andra boken har jag bestämt mig för att använda Förlagssystem.

    Ett lite läskigt beslut för min, del, eftersom det vill till att sälja böcker om det ska löna sig att låta dem ha hand om allting. Men det är bra, ännu en anledning att slänga sig rakt ut i boksäljarvärlden. :)

    Lycka till i din nya fas!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna
    Ja, det behövs lite utrymme om man ska härbärgera böckerna hemma.
    Jag tyckte också det var ett läskigt beslut, det är betydligt mycket dyrare att låta dem sköta distributionen. Önskar dig lycka till med dina böcker.
    kram Kim :-)

    Hej Mya
    Tack! Ja, det har hänt mycket sedan debuten 1997 :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!