Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 31 mars 2015

Kim M Kimselius 3 bästa tips för lyckad bokförsäljning



Kim M Kimselius 3 bästa tips för lyckad bokförsäljning

Nuförtiden är det lätt att ge ut en bok. Många som länge har drömt om att få sätta sin egenskrivna bok i bokhyllan, kan nu förverkliga drömmen. De flesta drömmer också om att se sin bok hos bokhandlarna, eller på topplistorna.

Hur gör man då för att lyckas sälja boken?

1. Skriv en bra bok
Innehåll:
Att skriva en bra bok är säkert självklart för dig. Men har du tänkt på att det inte bara är själva berättelsen som är viktig, det är också hur du bygger upp den?

För att fånga läsaren bör berättelsen börja på ett sätt som gör att läsaren inte kan slita sig, utan helt enkelt måste fortsätta läsa. Det gör du antingen genom att kasta in läsaren i handlingen, något spännande händer direkt, eller så gör du det med ett så fängslande språk att läsaren vill suga i sig orden och fortsätta läsa.

Är du egenutgivare är det viktigt att du tar reda på vad som gäller för en bok, innan du börjar göra den. Hur stor ska den vara, marginalerna, sidnumreringen, styckebrytningar, avstavningar, horungar, inlaga? Har du ingen aning om vad som gäller är det bra att läsa någon av alla de böcker som finns om egenutgivning. I min bok, Att skriva med glädje, tar jag upp en del av de här sakerna. Det finns många fler böcker som fördjupar sig i detta, bland annat #författarhandboken, Förverkliga din bokdröm etc.

Omslag:
Omslaget är oerhört viktigt. Det gäller att det fångar blicken på personerna som passerar boken, att de liksom dras dit. Lägg ner tid och pengar på omslaget, för vid första anblicken är det omslaget som säljer boken.

Svarta Dödens omslag får folk att stanna till. Det är en bok som säljer och säljer och säljer och vi trycker ständigt upp nya utgåvor.


Baksidestext:
Har du väl fått personen att stanna till, lyfta upp boken och vända på den, gäller det att ha en bra baksidestext. Där ska du skriva så pass mycket att du gör läsaren nyfiken på din bok, inte mer, inte mindre. Inga långa texter som förklarar alltför mycket, inga avslöjande om vad som kommer att hända. Gör läsaren intresserad genom att inte berätta för mycket

Du kan också ha ett kort citat på baksidan, skrivet av en person som har läst din berättelse och lämnat sitt omdöme.

2. Marknadsföring
Nu har du gjort allt du kan, boken är klar och ligger i din hand. Nu gäller det att du gör folk medvetna om att din bok finns.

Viktigt att tänka på:
En av de viktigaste sakerna i marknadsföringen är att du inte skriker KÖP MIN BOK, vid alla möjliga tillfällen. Då tröttnar folk på dig och din bok. Berätta istället något om boken, något som väcker nyfikenhet, utan att du för den skull säljer boken. Du kan till exempel berätta hur du har gjort när du skrev boken, om researchen inför boken, om du har fått fina recensioner av den etc.

Ge bort recensionsexemplar, och kräv motprestation, till exempel recension på en blogg, på Goodreads, Boktipset, Adlibris, Bokus etc.

Använd dig av nätet:
När jag debuterade 1997 fanns inte nätet på det sätt som vi använder det idag. Då var det annonser i tidningar som gällde. Nu har du stora möjligheter att göra folk uppmärksamma på din bok genom nätet:
Folder över mina böcker
Ge boken en egen Facebooksida
Lägg upp en sida om boken på Pinterest
Ge boken en hashtagg som du använder i alla sammanhang. #AttSkrivaMedGlädje använder jag till min skrivbok
Blogga om boken
Dela ut boken till bokcirklar på nätet, till exempel #boktwitt
Ha en snygg broschyr, folder, ett bokmärke, något du kan sätta i händerna på folk som berättar lite mer om boken.
Gör en film om boken och lägg på Youtube
Gör dig synlig på sociala medier, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Google+, LinkedIn, Goodreads, Boktipset osv.
Gå med i Wattpad och lägg ut en bit av boken där.

Tänk utanför ramarna när du marknadsför din bok
Vad handlar din bok om? Passar den att sälja på en Läromedelsmässa, museum, båtmässa, matmässa... På bokmässan i Göteborg finns det stora möjligheter att marknadsföra din bok, men det kostar också. Leta upp mindre bokmässor, ta ett bord på marknader… Ja, det är bara din fantasi som sätter gränser för var din bok går att sälja.
Jag har t.ex. suttit på en plantskola, mitt bland alla växterna, utklädd till sagotant och berättat om mina böcker. Där sålde jag en hel del böcker. Folk besöker inte en plantskola för att köpa en historisk äventyrsbok, men när den finns där och har ett snyggt omslag som fångar, då väcker det intresse hos människorna. 

Varför inte kontakta den lokala mataffären och sitta där några timmar när det är som mest folk. Det har jag gjort, även om det inte var min lokala mataffär, utan ICA i Vilhelmina. En bra bit hemifrån, men eftersom det inte finns någon bokhandel i staden blev det ICA-affären som blev mitt signeringsställe, när jag var i staden och föreläste.

3. Lyft luren
Våga lyfta luren och ringa bokhandlarna för att berätta om din bok och boka signeringstid. De behöver inte köpa in din bok i förväg, gör upp med dem att du tar med böckerna och de betalar för de böcker du säljer. Även vid signering gäller det att du inte skriker KÖP MIN BOK, då skrämmer du iväg kunderna. Berätta istället vad du har skrivit, upplys dem om boken, släpp iväg dem om de inte är intresserade. Ibland händer det att de kommer tillbaka efter att ha funderat ett tag, speciellt om du har satt en folder, bokmärke eller liknande i handen på dem, något som gör att de kan läsa på om boken i lugn och ro.

Ring och hör om du kan få komma till föreningar, skolor, arbetsplatser etc, för att berätta om din bok, arbetet runt boken, hur man gör en bok, hur man skriver en bok och så vidare.

Ring dina vänner och hör om de kan hjälpa dig. Kanske någon är med i Rotary eller någon annan förening och kan ordna så du kan komma dit och berätta om boken.

Till sist
Om tanken är att du ska tjäna pengar på boken ska du inte ge bort den till alla dina vänner, låt dem köpa böckerna av dig, kanske till rabatterat pris. Däremot ska du inte vara rädd för att ge bort recensionsexemplar.

Tänk på att ha roligt hela vägen, från idé och genom allt arbete det innebär att ge ut en bok själv. Njut och var stolt över din bok, för det är det allt handlar om.

Lycka till!

Kramisar Kim M. Kimselius


Blev du nyfiken på mina böcker? Fråga efter dem hos din bokhandlare, annars finns de på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus, CDON.COM.


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.



Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Suveränt Kim! Det märks att du varit med ett tag och kan din sak. Tack för att du delar med dig! Det ger inspiration, verkligen.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna

    Tack för den fina kommentaren :-D

    Envishet är det som gäller, kör hårt med marknadsföringen.

    Lycka till!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!