Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 10 juni 2015

Kim M Kimselius sida på Wikipedia

Sedan några år tillbaka har jag haft några rader på Wikipedia. Rader som fansen har skrivit dit. Men nu har jag fått en gedigen Kim Kimselius Wikipedia sida, en riktig proffsig sådan där allt finns med.  Under bokmässan var Lennart Guldbrandsson från Wikipedia och hälsad på i montern och tog foto för Wikipediasidan. Det här känns stort, som du säkert förstår. Nedan kan du läsa några rader ur Wikipediatexten.



Kim Margaretha Ulla Kimselius, född 2 maj 1954  på Hisingen i Göteborg, är en svensk författare som bland annat skriver historiska äventyrsböcker. Hon debuterade som författare 1997 och kallas ibland "Blekinges Astrid Lindgren".[1]

Innehåll

Biografi

Kimselius skrev sin första bok vid åtta års ålder.[2] Sedan dess har hon drömt om att bli författare och var en ivrig bokläsare.[1] Hon skrev flera böcker, men skickade dock iväg inget till förlag. Ett av hennes första jobb var som alltiallo på Göteborgs-Posten som 13-åring.[1] Efter en traumatiserande händelse i 20-årsåldern[3] träffade hon vid 25 års ålder sin blivande man Jan. De gifte sig 1982 och flyttade till Lindholmen, Stockholm, där hon arbetade på Nacka Offset, reklambyrå i Västerås, Avis Biluthyrning och som receptionist på Scandic Hotel, men framför allt som reklamtextmakare med företaget Roslagstext, som hon startade 1981.[1][4]
Kimselius blev "avslöjad" som författare av sin man under en middag, varpå hon skickade in sitt första manus, Tillbaka till Pompeji till B. Wahlströms bokförlag, vars böcker hon ofta läste under barndomen.[2] Efter två år antogs hennes bok och gavs ut 1997. Den sålde ca 11 000 exemplar under den första veckan.[2] Wahlströms ville ha fler böcker, och valde Jag är ingen häxa, som gavs ut 1998

Kika in här på Wikipedia om du vill läsa all text som står om mig.

Åh, vad det här var kul!
 
Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Wilma Holgersdon12 juni 2015 kl. 22:49

    Ditt hemliga M står alltså för Margretha?

    SvaraRadera
  2. Hej Wilma

    Inget går att hålla hemligt längre i dagens upplysta samhälle ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!