Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 17 oktober 2015

Boktips Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen


Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

När jag var på Akademibokhandeln Nova Lund för några veckor sedan talade jag med en kvinna som varmt rekommenderade Jussi Adler-Olsens böcker. "Men börja från början", sa hon. Det gjorde jag.

Kvinnan i rummet är första delen i serien om Avdelning Q, en enhet för ouppklarade brott inom Köpenhamnspolisen. Noggranna beskrivningar förankrar berättelserna i en verklighet.

Jag älskade den här boken och kommer att läsa samtliga böcker av författaren. Mycket annorlunda deckare, rysligt spännande och mycket oförutsägbar. Bra personskildringar och miljöskildringar som gör berättelsen riktigt, riktigt otäck och svår att lägga ifrån sig.

Det här är en hyllad dansk succédeckarserie. Att jag inte har hört talas om den förrän nu?

Politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst. Poliserna inleder en stor utredning men kvinnan går inte att hitta.

Kriminalinspektör Carl Mørck får ansvaret för utredningen, mest för att de vill bli av med honom. De placerar honom i ett fönsterlöst källarutrymme. Till assisten får han  Hafez el-Assad som är där mest för syns skull, men visar sig ha en ovanligt skarp hjärna. Något som Carl Mørck kan skatta sig lycklig över när de får upp spår på en hänsynslös förbrytare.
Jag tyckte om allt i den här boken, så annorlunda mot alla andra deckare jag har läst. Rekommenderar dig varmt boken och hoppas verkligen att du läser den!

Här kan du se vad andra tycker om boken:
"En bubblande energisk och spännande deckare om en osedvanligt rolig polis." Dagens Nyheter

"Ett strålande porträtt av en stark kvinna som befinner sig i en minst sagt extrem situation. Jussi Adler-Olsens första bok om Avdelning Q är precis så bra som jag hoppades...." Kristianstadsbladet

"Jussi Adler-Olsens böcker om polisen Carl Mørck är en liten sensation enligt mig. Sammantaget är det nog det mest spännande jag läst på länge. Adler-Olsen kommer att bli en skräll, även utanför de skandinaviska länderna... " Västerbottens Folkblad

"Styrkan hos Adler-Olsen ligger i hans realism, både i skildringarna av det oftast tröstlösa polisarbetet och i de klaustrofobiska bilderna av kvinnan i det slutna rummet." Falukuriren



Den får fem stjärnor av fem möjliga (fast den är värd tio).


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!