Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 3 november 2015

Det här är en bok som inspirerar och ger bra råd Att hitta glädje i skrivandet

Det kom en recension av Att hitta glädje i skrivandet som fick mina ögon att tåras av glädje. Så många fina ord att det var svårt att ta till sig. Det var författaren Anna Hellqvist som skrivit recensionen. Nedan kan du läsa hennes ord.


Anna Hellqvist recension av Att hitta glädje i skrivandet
Mycket av mitt fokus just nu är att hitta glädje. I livet, vardagen och i allt det jag gör. Att hitta glädje i skrivandet är en del i det hela och även titeln på Kim M.Kimselius bok som kom ut nu i juli 2015.

att hitta glädje i skrivandet
Kims skrivbok
Med kritikerns vassa ögon sätter jag mig ner och börjar läsa. Ännu en bok om skrivande, tänker jag, medan ögonen dansar över bokstäverna.

Den första delen av boken handlar om Kim själv, hur hon började och hennes resa i skrivandet. Och hon gör det som jag tror många gör som inte känner sig fullt bekväma i att skryta om sig själv, hon är alldeles för modest, försynt, anspråkslös.

Mitt råd till dig Kim är att antingen måste du lära dig att berätta hur bra och skicklig du är, eller så får du låta någon annan redigera och skriva det åt dig.

För Kim, du är en fantastiskt författare!

Någonstans där mitt i de första kapitlen har hon grabbat tag i mig och sugit in mig i boken utan att jag förstått hur det gått till. Jag stannar upp och tänker att det nog är så här hon även skriver sina andra böcker och det är en otrolig egenskap att besitta. Så vill jag också skriva!

Efter den första delen går hon vidare in på själva skrivandet. Det här är något hon verkligen kan och hennes säkerhet för hantverket går inte att ta miste på.

Bit för bit tar hon upp tips, regler, skrivande på ett sätt som gör att den här boken kan läsas både av den som är nybörjare och den som redan har läst och kan en del. Den är tydlig och pedagogisk men utan att tappa dess seriositet eller att kännas simpel.
Hennes hänvisningar till andra sidor och kapitel gör mig i början något irriterad men ganska snart förstår jag dess nödvändighet och jag sänder en tacksam tanke till författaren som lagt ner jobb på detta.

För det är mycket information och notislapparna jag satt i boken blir fler och fler. Det är så mycket bra som jag vill ta till mig och återvända till. Kim beskriver till exempel hur du kan börja en historia och hon gör det med exempel som är lätta att förstå. Den delen, att beskriva början på ett bra sätt, är något som många handböcker i skrivande missar.

Boken innehåller allt du kan behöva från början till den stund då du börjar leta bokförlag, ger ut den och livet efter. Den tar upp egenutgivning, skrivkurser, skrivreglar, ja den tar upp det mesta du kan behöva veta som författare. Det förklarar också varför den har över 400 sidor.

Det här är en bok som inspirerar, ger bra råd och som kan läsas från sida till sida. När du sen har läst den kommer du att fortsätta använda den som uppslagsbok och nej, låna inte ut den! Du kommer att behöva den själv, många gånger – för att hitta DIN glädje i skrivandet.

Tack så mycket för de fantastiskt fina orden, Anna

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, eller ditt bibliotek, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Även den går att beställa på nätet.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
 
Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag blir ju väldigt nyfiken på dina böcker och speciellt skrivarboken. Kurser låter också intressant.

    Önskar dig en bra dag

    SvaraRadera
  2. Hej Ina

    Det var roligt att höra. Du kan redan nu göra en intresseanmälan till sommarens kurser 2016. Inget bindande.

    Ha en fin dag!

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!