Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 20 februari 2016

Boktips Människadjuret av Margit Sandemo Sagan om isfolket

Människadjuret av Margit Sandemo Sagan om isfolket, 30:e boken
Den 11-åriga Henning står plötsligt ensam med de nyfödda tvillingarna Marco och Ulvar, deras mor Saga dog vid förlossningen. Den skedde när Henning och Saga var på väg för att möta hans föräldrar. De fick veta att skeppet hade förlist och föräldrarna drunknat. När även Saga dör blir Henning alldeles ensam och vet inte alls hur han ska bete sig mot barnen. Men han klarar det bra ändå. Sagas bästa vän Malin dyker upp och blir en klippa för Henning.


Tvillingarna Marco och Ulvar var så olika som två bröder kan vara: Marco var vacker som en gud, medan ulvar var mer grotesk än det värsta odjur. Isfolket visste att de två hade blivit utvalda till var sin uppgift - men ingen förstod hur det skulle kunna komma något gott ur Ulvar, han som var lika full av ondska som djävulen själv.

Som vanligt i Margit Sandemos böcker är inte allt som det verkar vara.

När jag läste den här boken reflekterade jag över styrkan i Sandemos böcker, att hon inte går in på detaljer, samt att hon i en enda bok kan göra hopp på flera år. Det gör att handlingen ständigt förs framåt, inga döda mellankapitel som bara fyller ut. Nej, här händer det ständigt något och det går inte att lägga ifrån sig boken/böckerna.

Egentligen vill jag läsa alla böckerna i ett sträck, men då skulle de ta slut alltför fort. Därför tillåter jag mig inte att läsa en ny bok direkt jag har avslutat en i serien. Jag läser andra böcker emellan, samtidigt som jag längtar efter att få läsa fortsättningen. Jag tror att nästa bok i serien Sagan om Isfolket, 31:a boken, kommer att bli väldigt spännande. Jag får verkligen stålsätta mig för att inte börja läsa den direkt.

Har du ännu inte upptäckt Margits Sandemos böcker kan jag varmt rekommendera dem. Bry dig inte om de tråkiga omslagen. Iallafall tycker jag att omslagen visar på mer kärlek än spänning och det sistnämnda är böckerna fulla av. Läs dem!



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!