Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 18 februari 2016

Choklad bästa botemedlet mot hosta

Jag älskar verkligen choklad. Därför blir jag glad varje gång jag läser nya forskningsrön om chokladens goda effekter. Efter min stroke blev jag rekommenderad 70%-ig choklad av läkaren. På vårdcentralen fick jag också rådet att äta och dricka varm choklad när jag hade en envis förkylning som inte gav med sig. Älskar den typen av råd från läkarna, istället för att få ett recept på piller. Hmmm, kanske kunde de börja skriva ut recept på choklad också?

I tidningen Må Bra hittade jag ännu en forskningsrapport om chokladens nyttighet.

Där skriver de att man ska glömma te och honung om man har hosta och istället dricka en kopp rykande varm choklad. Det sägs att choklad i många fall är tre gånger bättre än traditionell hostmedicin. Det är iallafall den slutsats som forskare vid brittiska London Imperial College har dragit efter sina forskningsresultat.

Kakao är rik på naturligt teobromin och det finns mycket av det ämnet i choklad. Teobromin sägs vara verksamt mot hosta.

I forskningsförsöket framkallade man hostattacker hos deltagarna genom capsaicin. Därefter mätte man skillnaderna i mängden hostframkallande medel som krävdes för att få respektive grupp att börja hosta.

Det krävdes tre gånger så mycket hostframkallande ämne för de personer som tillhörde kakao-gruppen, jämnfört med övriga deltagare.

Den mängd teobromin som försökspersonerna fick har inte några biverkningar eller andra negativa hälsokonsekvenser enligt forskarna. Och motsvarar två koppar varm choklad. Det finns en läkare i Norrköping som ordinerar sina patienter två koppar varm choklad vid hosta.

Så nu vet du vad du ska göra nästa gång du är förkyld och hostig. Drick och ät choklad och njut!

Här kan du läsa tidigare inlägg om chokladens goda effekter:
11 saker som är bra med choklad.
Ät choklad med gott samvete och dämpa hostan.
Chokladens dag 11 november.
Många goda hälsosamma nyheter om choklad.
Du blir smart av choklad.
Du blir smal av choklad!
Visste du det här om choklad?
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.

 Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt råd! En fråga om att dricka varm choklad, vet du om oboy funkar också? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Emmelie

    Nej, jag tror inte oboy fungerar lika bra, eftersom det inte är lika mycket choklad i den, mest socker. Men det är min åsikt, det finns förmodligen andra som är av en annan åsikt. Det allra bästa tror jag är att smälta choklad i varm mjölk! Dessutom är det supergott. Testa!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Det har jag inte testat, lät jättegott! Ska testas i helgen :) Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Emmelie

    Berätta vad du tyckte om det!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!