Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 16 augusti 2016

Att välja skrivsätt

Att välja skrivsätt

När jag pratar om att välja skrivsätt tänker jag inte på att hitta författarrösten, jag talar om att välja att skriva på datorn eller skriva för hand. Du som följt min blogg ett tag vet att jag känner mig som en riktig författare när jag sitter med skrivboken och pennan och
låter fantasin släppa loss. Då finns det inga måsten, då är det bara orden som gäller.

Mitt skrivsätt
Efter en intensiv period med fyra böcker som skulle göras klara för tryckning, känns inte datorn så lockande. Det är bara jobb. Ändå finns orden där och pockar på att få komma ut. I det fina sommarvädret tog jag min skrivbok och en penna som flyger fram över papperet, fyllde favoritmuggen med mintte och slog mig ned i trädgården och skrev.

Självklart hade jag sällskap. Tudor finns alltid vid min sida. Även om han den här gången inte hade så mycket tid för mig, eftersom han hade fullt upp med att vakta kattungarna Trulsa och Troll.

På bordet fanns även gammelkatten Grynet. Som tyckte det var lugnare att befinna sig där, på tryggt avstånd från hund och kattungar.

Som om inte det var nog hade jag även besök av en liten larv. Bilden blev lite suddig, hur jag än fotograferade, eftersom larven så liten, men vacker i sin gulvitrandiga kostym.

Jag vet att när jag skriver för hand väntar mycket arbete med att lägga in texten, men det gör inte så mycket, för då lägger jag mer "kött-på-benet" direkt istället för att göra det i korrekturomgången. Därför är det helt okej att skriva över den handskrivna texten till datorn.

Dessutom är det här en bonusbok, en som jag kopplar av med och skriver på när det blir tid över från jobb-böckerna, som de historiska äventyrsböckerna om Theo och Ramona är. Bonusböckerna berättar jag aldrig om för någon, de är bara mina, ända tills de är färdigskrivna och klara för utgivning. Det blir roligare så. Ingen tidspress, ingen som väntar på att boken ska bli klar. Staden på andra sidan Kompassen var en bonusbok som jag kopplade av med mellan de historiska äventyrsböckerna.

Välj ditt skrivsätt
Det gäller att du hittar det skrivsätt som passar dig bäst. Under mina skrivarkurser ser jag att de flesta väljer att skriva på datorn. Ändå är det varje sommar någon eller flera, som varje skrivhelg väljer att skriva i en fin skrivbok.

De har lättast att byta arbetsmiljö. De kan ta sin skrivbok och penna och sätta sig precis var som helst, på bryggan, mitt i solen, på en bänk, i bersån, ja, de har inga hinder för att sitta ute länge och skriva, eftersom de inte behöver tänka på batteritid på datorn, eller att solen skiner i skärmen.

Att skriva i skrivbok är också ett bra sätt att komma över skrivkramp. Kanske du känner precis som jag, att du är en riktig författare när du skriver för hand.

Friheten utan datorn gör att du är mer ostörd i ditt författarskap. Du störs inte av Facebook och Twitter, du kan tillåta dig att försvinna helt bort i fantasin, in i din berättelse utan att omvärlden pockar på uppmärksamhet. Visst ska du lyfta blicken ifrån skrivboken med jämna mellanrum och se dig omkring, se på omgivningen och ta in allt du har omkring dig, utan att det ställer krav på dig att agera. De bara finns där som inramning till ditt skrivande. Visst låter det skönt?

Då kanske du förstår känslan jag har när jag sätter mig i skuggan, omgiven av alla mina djur, känner vinden rufsa om håret och hör dunsen av ett äpple som faller till marken. Det är saker som många gånger kan tillföra boken jag skriver på något extra.

Ta dig en funderare på hur du ska skriva din bok, på datorn eller i en skrivbok. Tänk inte på att det blir extrajobb när du ska lägga in texten, se det istället som en chans att förbättra texten.

Lycka till!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina drygt 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!