Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 26 december 2016

I väntan på stormen

I väntan på stormen

Idag har de utlovat storm. Bara klass 1-varning här i Blekinge, men iallafall. Det har gjort att vi har kört in ved och fyllt vedlårarna, både till pannan och kakelugnarna. Vi har fyllt upp med vatten och har mat så det räcker ett bra tag. Vi har varit med förr.

När vi hade besök från Nya Zeeland i somras och de öppnade vårt skafferi häpnade de över hur mycket mat vi hade. Torrvaror. Själva bor de mitt emot en speceriaffär och handlar varje dag. Vi handlar en gång i veckan. Med tre mil, eller fem mil, till affärerna, beroende på om vi väljer att handla i Ronneby eller Karlskrona, har vi alltid laddat med mat. Det kan ju hända att vi inte kommer ut på en vecka. Det har hänt förr.

När stormen Gudrun slog till, föll träden som plockepinn runt oss. Det var som om en tromb hade gått fram på ena sidan av huset. Träden låg huller om buller, i stort sett omöjliga att forcera, iallafall med bil. Vi klättrade och tog oss över. Bara för att mötas av bonden på andra sidan som börjat såga. Han hade redan ringt efter skogsmaskin. Det tog tre dagar innan vägen var farbar igen. Trots att de jobbade med skogsmaskin! Strömmen kom tillbaka efter en vecka. All mat i frysarna var förstörd. Efter att vägen blivit framkomlig kom militärfordon. De knackade på i varje hus och frågade om vi hade behov av något. Ström! svarade vi. Men det var inget de kunde hjälpa oss med. Livet fick fungera ändå. Det regnade, så vi hade vatten i regnvattenstunnorna, att koka och använda som dricksvatten, och att spola toaletterna med. Allting går.

Nu vet vi vad det vill säga när det kommer en stormvarning. Även om det bara är klass 1. Det kan gå riktigt illa. Med mat i skafferiet, torkad svamp och örter klarar vi oss långt. Även utan ström. Vi har jägarkök, ett som jag använde när jag var med i scouterna. Sedan vi flyttade ut på landet i Eringsboda har det använts flitigt under vintrarna.

Det är svårt att tro att det ska bli storm. Solen har skinit hela dagen. Trulsa har legat som en pälsboa runt halsen på mig när jag har kört in ved. Troll har busat med Tudor och jagat efter veden som jag slängt i skottkärran. Det har varit en ljuvlig vårpromenad med +7 grader. Nu faller temperaturen. Fortfarande är himlen blå, med vita, fluffiga moln som drar fort förbi. Här är det vindstilla. Men de har lovat mellan 22-33 sekundmeter till kvällen. Svårt att tro. Kanske vi klarar oss från stormen...

Jag tänker på alla som är ute i jultrafiken. Måtte stormen inte bli så svår som de säger. Hoppas skyddsänglarna håller sina vakande händer över de som är ute på vägarna.

Nu ska jag fylla på vattenskålarna till Tudor också. Lika bra. Man vet ju aldrig. Nu väntar vi på stormen Urd.

Ha en fortsatt God Jul!



Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Här ser du några av årets nya böcker:
Döden på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Boken är spännande hela vägen från början till slut. Något som bidrar till spänningen är att Kim Kimselius är en mästare på cliffhangers. Nästan varje kapitel avslutas med en, och det går inte att låta bli att läsa nästa kapitel." Jenny Forsberg
Det osynliga folket på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

Mördande foto. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Gud vilken rysare!" Wattpad/alejon03
"En av världens mest spännande och bästa böcker tycker jag!" Wattpad/arongustavsson
Staden på andra sidan Fjäderpennan. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här



2 kommentarer:

  1. Hoppas det gick bra för er! Här märkte vi inte av den mycket alls. Hoppas julhelgen har varit bra. Ha nu en bra fortsättning och ett riktigt gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Hej Marina

    Ja, vi undkom stormen bra. Bara strömavbrott ett par gånger, men inget som blåste sönder den här gången.

    Jag har skrivit för fullt hela julen, vilket jag tycker är en bra jul.

    Det skulle vara så kul att träffa dig igen. Kanske du har lust att komma hit och hälsa på?

    Önskar dig ett toppenbra 2017 och sänder dig en bamsekram <3
    Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!