Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 15 juli 2017

I väntan på skrivkursdeltagarna

I väntan på skrivkursdeltagarna

När jag däckade i stolen efter att ha förberett Färgargården för kursdeltagarna, sa jag till maken:
"Jag undrar om deltagarna vet hur mycket jobb vi lägger ned inför kursen?" Det var han övertygad om att de visste, men jag är inte lika säker.

Hela veckan har gått åt till att förbereda material. På torsdag efter lunch åkte vi till kursgården för att möblera. Nya sängar hade anlänt. En av dem, en stor, tung duxsäng stod kvar på bottenvåningen. Fråga mig inte varför, men där stod den, mitt i kurslokalen, som för övrigt var möblerad med bord, fåtöljer och tung soffa.

Trappan upp till andra våningen är smal och superbrant, fråga de som gått kurs hos mig så får du höra hur jobbig den är. Uppför den trappan lyckades Jan och jag baxa upp sängen. Baxa är rätta ordet, för bära gick inte. Det var att ta ett trappsteg i taget, vila, och försöka igen. Nu står den där uppe och jag hoppas att den som sover i den njuter extra mycket.

Tudor och Kiara fick vara med och sitta kopplade utanför. Det var premiär för Kiara att vara bunden någon längre stund. Vilket resulterade att jag ett flertal gånger fick göra akuta utryckningar för att rädda en hund som låg intrasslad i en salig härva av koppel och försökte bita sig loss. Till slut visste hon hur hon skulle bete sig och somnade gott i skuggan. Vi fortsatte bära möbler, stolar, bord, soffor och fåtöljer. En eloge till de som använt Färgargården dagen innan, de hade verkligen städat undan snyggt efter sig.

Varje år när jag ska sätta ihop borden måste jag fundera "Hur såg det ut förra året?" Jag tittar på gamla bilder, men har alltid lyckats lägga dukar på borden och vet därför inte vilka bord som står var. Den här gången fotograferade jag borden utan dukar. När jag ser bilden inser jag att jag måste möblera om.

Temat under årets skrivarkurser är fantasy och jag är oändligt tacksam över att konstnärerna som hade utställning på nationaldagen har låtit sina alster hänga kvar. Perfekt inspiration inför de här helgerna. Otroligt vackra tavlor. Om du tittar ut genom fönstret ser du Tudor och Kiara.

Här brukar jag sitta och läsa kursdeltagarnas berättelser. I den här fåtöljen kryper många ihop och skriver i sina skrivböcker.

Ett soligt, ljust rum som inspirerar till skrivande.

Det här är mitt favoritrum, mjuka färger, underbar soffa och härlig atmosfär. Här finns kakelugn, precis som i samtliga rum i huset.

Här är köket där vi samlas för att äta, om vi inte sitter ute och njuter av sol och värme. Som vi gjorde förra sommaren.
Ibland blir det dock alldeles för varmt för att sitta i solen.

Som du förstår är det här skrivet fredag morgon. Jag väntar på att skrivkursdeltagarna ska komma. Det finns fortfarande småsaker att ordna till på Färgargården och jag ska alldeles strax köra dit.

När du läser inlägget är huset fullt av skrivsugna som har sovit sin första natt på Färgargården och är laddade för att försvinna bort i fantasin.

Totalt har jag fem skrivarkurser på Färgargården i år. Vecka 30 har jag en plats kvar på grund av återbud. Hör av dig omgående om du vill ha den platsen. Här kan du läsa mer om skrivarkursen.

Nu ska jag sätta fart och köra till Färgargården för att mysa till det lite mer för kursdeltagarna.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!