Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 14 juli 2017

Mingel hos landshövdingen i Blekinge 2017

Mingel hos landshövdingen i Blekinge 2017

Jag hade den stora äran att även i år få vara med på landshövdingen Berit Adnor Bylund sommarmingel. Det var fjärde året i rad och lika trevligt som alla de tidigare gångerna.

Minglet inleddes med att Berit Adnor Bylund och Christina Mattisson hälsade alla välkomna och berättade om Blekinge. Det var intressant att höra hur allting går framåt för Blekinge, arbetslösheten minskar, befolkningen ökar, ja, bara positiva nyheter.


Därefter var det dags för Pinamackorna att framföra 200 ord om kärlek. De hade jag förmånen att få se och lyssna på under Bok och Hav i maj 2017. De har utvecklat en unik metod för att involvera blekingarna i sina föreställningar. Genom möten och workshops har de skapat 200 nya ord för kärlek. Pinamackorna belönades 2014 med kulturpris från såväl Region Blekinge som Blekinge Läns Tidning.



Byggnadsantikvarie Ivar Wenster hade ett härligt sätt att berätta om byggnader och platser i Blekinge. Han visade upp bild efter bild och kommenterade. Han lyckades hålla oss alla fängslade med sitt framförande, medan han tog oss igenom Blekinges minnesvärda byggnadsmärken.


Här ser du två av dem. Ovanstående är Skärva Gård. Nedanstående, om jag inte minns fel, är Sölvesborgs stadshus. Båda vackra och unika i sitt slag.



Dea Norberg är en flitigt anlitad körsångerska som har sjungit i Eurovision Song Contest elva gånger. Hon har varit på världsturné med Roxette och sjungit med Robyn, Tommy Körberg, Lisa Nilsson och många fler stora sångare. Hon har även skrivit egna låtar och släppt skivor. Att lyssna på henne gjorde ont i själen, för hon hade en otroligt vacker röst som berörde länge efter att sången tystnat. Hennes egenskrivna låt var underbar!

Mi Tyler läste några rader ur en av sina böcker, innan vi alla skyndade genom regnet till residenset.
Tidigare år har vi haft solen på vår sida, men inte den här gången. Det gjorde inget. I trädgården var det partytält och stämningen hög. Alla delade med sig av platserna runt ståborden och minglade med varandra. Jag hade många givande samtal. Ett av dem gav mig uppslag till en ny bok. Jag låter den ligga och växa till sig i huvudet innan den får se dagens ljus. Men skriva den, det ska jag! Tack Hans och Maria för att ni gav mig idén!

Efter ett tag behövde öron lite lugn och ro och jag drog mig tillbaka till balkongen, med utsikt över regn, hav, båt och tomma vinglas. Även här gavs det tillfälle att mingla och jag hade många givande samtal innan det var dags att åka hem.



Solen stod lågt och lyste upp både himmel och väg.

När vi svängde in på vår byväg fick jag den här fantastiska bilden av himlen och solen. Med huvudet fullt av idéer och nya intryck var det inte lätt att krypa ned i sängen. Det fick bli en runda med hundarna, både för att rasta dem och för att få allt att lägga sig till ro.

Vet du, det första någon sa till mig var "Åh, Kim Kimselius. Dig hörde jag på radio idag!" En helt främmande människa jag aldrig träffat tidigare, som jag fick en lång, trevlig pratstund med. Det kvinnan pratade om var nyheten om att Isländska barn ska läsa mina böcker som läromedel. Att jag och mina böcker finns med i isländska läroböcker. Helt fantastiskt!

Den här veckan har varit full av positiva överraskningar och givande möten och den är inte slut ännu. För idag börjar sommarens första skrivarkurs. En av fem helgkurser. Det ska bli så roligt!

Sommarmingel hos Landshövdingen 2014.
Sommarmingel hos Landshövdingen 2015.
Sommarmingel hos Landshövdingen 2016.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!