Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 1 oktober 2017

National Novel Writing Month NaNoWriMo

National Novel Writing Month

Snart kommer den tid på året då mina Facebookkollegor börjar få lite panik. De har nämligen gått med i National Novel Writing Month NaNoWriMo. Det ska ske på en enda månad, november och berättelsen ska vara på 50.000 ord. Utmaningen startar första november och avslutas sista november. Det här sker varje år, snart är det dags igen.

50.000 ord är mycket. Jag räknar i tecken. Det går ungefär 2.500 tecken på en sida. Ord vet jag inte. Men en färdig bok innehåller cirka 180-200 A-4-sidor.

På Facebook finns det många grupper för Nanowrimo. Ett sätt att hitta stöd och pepp. De som är med i grupperna har en sak i sin text, till exempel en talande hund, som talar om för alla andra som deltar vilket års Nanowrimo texten var skriven under. Här kan man diskutera sin berättelse med andra, få tips och råd.

Webbsajten written kitten är populär. Här ser du direkt hur många ord du skriver. Bra pepp, eller stress?

Det kostar inget att vara med. Du kan lätt hålla ordning på hur många ord du har kommit upp i.

Varje år som Nanowrimo drar igång blir jag sugen att medverka, men jag stoppar i tid. Det skulle bara bli ett stressmoment för mig. Jag skriver så mycket ändå och november är en månad då jag är ute och föreläser en hel del. Inte en chans att hinna skriva alla dessa ord under den perioden.


Om du bestämmer dig för att gå med i Nanowrimo önskar jag dig lycka till. Tänk på en sak! Skriv från hjärtat, tänk inte på stavning och grammatik, läs inte igenom det du skriver, utan skriv på. Då har du chans att nå upp till 50.000 ord. När allt är klart kan du börja redigera.

Lycka till!

Idag är det sista dagen på Bokmässan i Göteborg. Det enda som har blivit skrivit här är autografer, massor av autografer. Helt underbart.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!