Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med närmare 50 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 9 november 2017

Ät choklad för att skriva bra!

Ät choklad för att skriva bra!


Det där är en sanning med modifikation. Det krävs mer än choklad för att du ska skriva bra, men choklad hjälper till.

Jag älskar choklad, något du kanske har märkt eftersom jag har haft många inlägg om chokladens hälsosamma effekt.

Här kan du läsa tidigare inlägg om chokladens goda effekter:
11 saker som är bra med choklad.
Ät choklad med gott samvete och dämpa hostan.
Chokladens dag 11 november.
Många goda hälsosamma nyheter om choklad.
Du blir smart av choklad.
Du blir smal av choklad!
Visste du det här om choklad?
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.
Choklad bästa botemedlet mot hosta.
Choklad är perfekt att äta när man skriver.

Det kommer hela tiden nya rön om hur hälsosam chokladen är. Här är de senaste upptäckterna. En del av informationen nedan har jag hämtat från tidningen Må Bra, som ofta har inlägg om choklad.


Choklad minskar risken för hjärtsjukdomar
I en studie från University of Aberdeen fick 21 000 vuxna fylla i frågeformulär om sina mat- och livsstilsvanor som forskarna sedan utgick ifrån för att undersöka hur kosten påverkar hälsan på sikt. De följde testpersonerna i 12 år. Dessutom jämförde de resultaten från redan publicerad forskning från olika länder om kopplingen mellan choklad och hjärt- och kärlsjukdomar, för att försäkra sig att om att resultaten var tillförlitliga.

På frågan om de brukade äta choklad så sa 20 procent av testpersonerna att de avstod helt. Men i genomsnitt åt testpersonerna 7 gram per dag. Vissa åt uppåt 100 gram.

Det visade sig att de som åt mest choklad löpte 11 procent lägre risk att drabbas av och 45 procent lägre risk att dö av hjärt-kärlsjukdomar. Sannolikheten för att hamna på sjukhus eller dö på grund av hjärtinfarkt var 9 procent lägre. Dessutom var risken att få en stroke 23 procent lägre för de som åt mest choklad.

Det verkar alltså inte finnas någon anledning att skära ner på chokladintaget. Det är bättre att äta 100 gram än ingenting alls, enligt studien.

När forskarna sedan jämförde nio tidigare liknande studier så var risken betydligt lägre för både stroke och hjärtinfarkt även i det materialet.

Forskarna konstaterar att det alltså verkar som att choklad minskar risken för hjärtkärlsjukdomar. Men de understryker att andra livsstilsfaktorer som exempelvis kosten i övrigt kan ha påverkat resultatet.

Det bör dock poängteras att den genomsnittliga chokladkakan som säljs i livsmedelsbutiken med största sannolikhet innehåller en massa ingredienser som ändå kan vara skadliga för hälsan på olika sätt. Det bästa är att välja så mörk choklad som möjligt. Den får då även gärna vara ekologisk.


Choklad ökar blodtillförseln till hjärnan, förbättrar minnet och gör att du åldras långsammare
Forskare vid Columbia University Medical Center ville ta reda på om det går att sakta ner utvecklingen av åldersrelaterad minnesförlust.

Tidigare studier har visat att flavonoider – en typ av antioxidanter som finns i bland annat kakao – ökar blodtillförseln till en del av hjärnan som heter gyrus dentatus. Det är där minnesfunktionen sitter. Det gjorde att de började fundera på om kakao kunde ha en positiv inverkan på minnet.

De inledde därför en studie där 37 friska amerikaner mellan 50 och 69 år dagligen under tre månader fick dricka en chokladdryck som antingen innehöll höga eller låga halter av flavonoider. Resultatet visade att de i gruppen som intagit den flavonoidrika varianten hade förbättrat sitt minne så mycket att de kunde jämföras med personer som är tre decennier yngre.

Det bör nämnas att studien delvis finansierades av ett företag som tillverkar choklad och att försökspersonerna var ganska få. Det är naturligtvis även stor skillnad på olika typer av choklad.
Den genomsnittliga mjölkchokladkakan i mataffären ska inte ses som ett nyttigt alternativ och innehåller antagligen relativt låga nivåer av flavonoider. Ren kakao och mörk choklad rekommenderas istället. Rå kakao och choklad som finns att köpa i hälsokostbutiker är allra bäst.


Ät choklad för att skriva bättre!
Inte konstigt att jag älskar att äta choklad när jag skriver, det ökar blodtillförseln till hjärnan och fantasin sprudlar ur mig. Kanske är det tack vare chokladen jag har åstadkommit 45 böcker på 20 år? Vem vet? Testa och se om det händer något med ditt skrivande när du äter choklad!

Kanske dags för dig att lägga upp ett lager choklad hemma innan du sätter dig för att skriva. OBS! Viktigt är också att du rör dig, annars har chokladen inte bara hälsosamma effekter.

Nej, nu ska jag ta en bit choklad för att sätta fart på skrivandet.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se