Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 29 april 2018

Att läsa en bok

Att läsa en bok

Att skriva är för mig detsamma som att andas, där ingår även läsandet. För att utvecklas i skrivandet läser jag. Men jag gör det även för nöjes skull.

Just nu lyssnar jag på The Lonely Hearts Travel Club Destination Thailand av Katy Colins. Jag upptäcker att jag ler medan jag lyssnar och gör andra saker. Det är en lättsam bok, som inte kräver någon ansträngning från min sida, något faktaböcker gör. Det är stor skillnad på nöjesläsning och researchläsning.

Vi diskuterade läsandet i en skola jag besökte i veckan. En vuxen person berättade att hon inte klarade av att läsa, för tankarna for iväg hela tiden. Ett problem många har, eftersom vi lever i ett intensivt tempo hela tiden. Det ska gå fort och helst ska man ha många saker på gång samtidigt. Att sätta sig ned för att läsa en bok kan vara frustrerande för den som inte har tid, men också ett bra sätt att koppla av och minska risken för en för tidig död.

Om du har svårt att koncentrera dig när du läser gäller det att stänga av alla andra tankar och låta orden krypa in under skinnet på dig. Se till att ta till dig det som står på varje sida. Om du inte har gjort det, läs sidan igen! Om du inte ger dig förstår hjärnan att den måste fokusera, annars tar det bara längre tid att utföra jobbet.

Att sätta sig med en bok är härligt avkopplande, tiden springer iväg och man befinner sig på en helt annan plats än där man just då är. Att lyssna på böcker innebär att jag hinner läsa/lyssna på betydligt fler böcker än vad jag annars skulle ha hunnit. 2016 lyssnade/läste jag 267 böcker under året. Att jag vet det, kan jag tacka Goodreads för, eftersom de har en utmaning varje år. Jag överskred min med exakt 100 % det året.

Varje helg ger jag boktips här på bloggen. Igår recenserade jag David Baldaccis bok De rättfärdiga. Jag fortsätter läsa och tipsa dig om de bästa guldkornen. Dessutom har jag en grupp på Facebook som heter Älskade böcker hos Bokhyllarna. Där tipsar vi om bra böcker vi har läst, där skriver vi inte ner böcker, utan pratar bara om böcker vi älskar.

Fortsätt läs, det berikar livet!

Ha en fin dag!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!