Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 2 maj 2018

Dags för en födelsedagsbok från födelsedagsbarnet

Dags för en födelsedagsbok från födelsedagsbarnet

Kallas man fortfarande födelsedagsBARN när man fyller 64? Idag är det i alla fall min födelsedag och jag är glad att jag har blivit sextiofyra år. Om du har följt min blogg ett par år vet du att jag alltid lottar ut en bok till dig som läser bloggen när jag fyller år. Jag älskar att ge presenter, visst jag tycker om att få dem också, men att ge är nog roligare.

Idag för exakt 64 år sedan föddes jag i Göteborg. Mitt huvud var fullt av mörkt, krulligt hår och personalen på BB kallade mig för tattarunge. Min morfar kallade mig för trollunge!

Jag växte upp i Helgered på Hisingen i Göteborg. Där blev många av mina berättelser till, eftersom jag redan som åttaåring bestämde mig för att bli författare och då även skrev min första bok, Röda slottets hemlighet.

Min bok Spöket på Stora Mossen, är en skildring av min barndom och mina hemtrakter. Det är ingen självbiografi, utan jag har tagit en bit av min vardag och gjort om till en spännande spökberättelse, hästbok och deckare. När du läst boken förstår du varför jag ger boken så många beteckningar! Tolv år var jag när jag skrev den här boken.


I Rädda min lillebror hämnas jag på mina småbröder. Tänk vad en författare kan göra med orden. Den här boken skrev jag när jag var elva år.

Det var inte bara skrivandet jag tyckte om. Jag älskade även djur och natur. Passade alla grannarnas hundar och släpade runt dem i skog och mark. Ibland var det hundarna som släpade runt mig, för jag var inte speciellt gammal när jag började passa hundar. Fick min första egna hund när jag var tio år och mitt stora hästintresse blandades med min kärlek till hundar som har växt sig allt starkare under åren.

Min första valpkull födde jag upp när jag var fjorton år och innan dess hade jag pussat på alla de valpkullar som mamma och pappa födde upp hemma.

I hela mitt liv har jag skrivit: dagböcker, hästberättelser, noveller, böcker och dikter. Det var självklart för alla att jag skulle bli författare. Någonstans på vägen försvann drömmen, eller rättare sagt, tron på mitt eget skrivande. Jag tyckte inte att jag dög som författare! Ändå närde jag drömmen om att bli författare en dag genom att fortsätta skriva berättelser.

Till slut slog jag igenom med buller och bång, blev kallad för Blekinges Astrid Lindgren och sålde min debutbok Tillbaka till Pompeji i 11.000 ex PÅ EN VECKA! Boken är översatt till sex språk och blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island när den kom ut där 2009.

Sedan debuten har jag kommit ut med närmare 50 böcker. Innan 2018 är slut ska summan utgivna egna böcker bli 51. Mitt mål är att skriva 100 böcker innan jag dör. Nu är jag halvvägs och jag skriver på!

Det enda du behöver göra för att ha en chans till en signerad bok är att skriva en kommentar och motivera varför just du ska vinna boken. Du väljer precis vilken som helst av de hittills UTKOMNA  böckerna som JAG har skrivit. Mejla Kim M Kimselius och skriva din motivering och skriv din adress, för om du vinner skickas boken direkt till dig. Döp mejlet till FÖDELSEDAGSBOK.

Lycka till!

Nu ska jag fortsätta fira min födelsedag, med champagne, chokladmoussetårta och glada vänners sällskap.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







8 kommentarer:

  1. Jag älskar att läsa. Så en bok från dig skulle göra mig extra glad. Har en fin dag 💖

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna vinna en av dina historiska romaner💗

    Anna Helgesson
    Tallvägen 6
    69774 Sköllersta

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Lena

    Då håller jag tummarna för dig.

    Kram Kim :-)


    Hej Anna

    Håller tummarna för dig också. Lycka till!

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera
  4. Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
  5. Hej Lisbeth

    Tack så mycket :-D

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera
  6. Åh, jag skulle gärna få din fina bok om Island som födelsedagspresent!! Det skulle vara så roligt!! Eftersom jag fyller på samma dag som du ju, så ska jag börja följa i dina spår... Vill du ha min hittills enda boktillbaka i utbyte? Bara ett ex klart ännu - till min mamma men det kommer att bli fler. :) Mor Lisas bok - eller hur man som släktforskarnovis bygger en höna av en fjäder.

    SvaraRadera
  7. Jag älskar att läsa. Det får mig att koppla av. Att få ta del av andras vardag i böckerna är både intressant och spännande. Jag skulle bli överlycklig om jag vann.
    Kram ❤

    SvaraRadera
  8. Hej Elisabeth

    Visst är det underbart att läsa. Tyvärr är dragningen redan gjord och vinnarna lades ut på bloggen i söndags. Håll utkik efter nästa bokutlottning.

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!