Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 20 maj 2018

Tar du dig tid att läsa?

Tar du dig tid att läsa?

Tillhör du dem som kunde ligga i hängmattan en hel dag och läsa när du var barn? Eller ligga hopkurad i ett soffhörn med en filt och en bra bok? Minns du hur det kändes? Inga krav och måsten, bara vara där i nuet, tillsammans med bokens hjälte och hjältinna. Visst var det en underbar känsla?



Jag läste en artikel i en tidning om en kvinna som hade blivit utbränd, fast nuförtiden heter det utmattningssyndrom, förr sa man att man hade gått in i väggen och ännu tidigare att man var överarbetad. Samma sak, bara olika namn alltefter tidens gång.

Men iallafall, den här kvinnan insåg hur hon hade kopplat av under barndomen när hon tillåtit sig att ligga och läsa så länge hon ville. Hon hade börjat göra det igen. I början hade det varit svårt, alla måsten pockade på, men orken fanns inte där, inte heller koncentrationen. Men till slut hade lugnet och harmonin infunnit sig.

För att jag inte ska få dåligt samvete när jag ägnar en hel dag åt läsande, kallar jag det för arbete, research, inte för avkoppling. Visst är det konstigt att det ska behöva vara så?

Jag läser otroligt mycket, det är utvecklande, men också ett måste när jag läser research inför mina böcker. På en dag kan jag läsa färdigt en bok, helt uppslukad av handlingen, eller fakta inför den  historiska bok jag skriver på.

Om du säger att du inte har tid att läsa, tänk efter! Skulle du inte må bättre av att slå dig ner en stund med en god bok och bara vara. Om det kryper i dig kan jag rekommendera novellsamlingar. När du har läst färdigt en berättelse och låtit dig uppslukats av den, är det inte ett måste att du ska läsa vidare, eftersom en ny tar sin början.

Ska vi bestämma att vi tar oss tid att njuta av böcker i sommar? Det tänker jag göra, hoppas du också vill göra det. Om du vill läsa några av mina böcker får du väldigt gärna göra det. Du hittar samtliga böcker på min hemsida www.kimselius.se. Även om böckerna ofta står som barn- och ungdomsböcker, eller unga vuxna, har de lika många vuxna läsare. Testa och se om du tycker om dem. Jag skulle vilja rekommendera två böcker: Skräckresan med Titanic och Döden på Island.

Men du behöver inte läsa mina böcker, det viktigaste är ATT du läser och tillåter dig att koppla av. Jag boktipsar om hundratals med böcker här på min blogg. Kanske hittar du något intressant där?

Försvinn bort i fantasin ett tag och koppla av!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!