Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 11 december 2018

Ord som berikar

Ord som berikar 


Synonym: = Ord som har ungefär samma betydelse som visst annat ord.




Har du tänkt på hur mycket mer levande din text blir om du använder dig av synonymer? Ordet "kolla" blir allt vanligare i vårt samhälle. Inget fel i det, egentligen, om det inte var för att alla andra ord går förlorade: kontrollera, titta, se, granska, undersöka, verifiera, skaffa upplysningar om, ta reda på... Dessa ord är inte synonymer till "kolla" utan helt enkelt utbytta.

När du tittar på ditt manus nästa gång, se efter hur många "kolla" du har och byt ut dem mot andra ord, de berikar texten.

Det är inte bara just ordet "kolla" du ska tänka på. Ofta hakar man upp sig på ett ord i ett manus och det återkommer gång på gång i texten.

När mitt första manus, Tillbaka till Pompeji, blev korrekturläst av min redaktör, påpekade hon att jag använde ordet förtvivlad för att uttrycka nästan alla känslor. Något jag inte hade haft en tanke på. Jag minns att jag ändrade några förtvivlat till andra ord, men än i dag finns det många förtvivlad i boken Tillbaka till Pompeji.





Till nästa bok såg jag till att inte använda förtvivlad så mycket. När den boken kommit ut upptäckte jag att jag hade hakat upp mig på ett annat ord istället...

Min redaktör satte små kryss under ord som ofta återkom på samma sida. Så gör jag själv också när jag läser korrektur innan manus går iväg för korrekturläsning. Vilket har gjort att mina korrekturläsare påpekar att jag inte upprepar ord lika ofta som tidigare.

Mitt arbete med synonymer har gett resultat, för jag får ofta påpekande från bibliotekarier att jag har ett rikt språk, med andra ord har jag lärt mig uttrycka mig på många olika sätt för att säga ungefär samma sak.

Vet du till exempel hur många andra ord man kan använda istället för förtvivlad? Här kommer de: otröstlig, olycklig, utom sig, översiggiven, förkrossad, uppgiven, utan allt hopp, desperat, deprimerad, bedrövad, nedslagen, nere, dyster, ledsen, nedstämd, hopplös, tröstlös, eländig, ohjälplig, hjärtskärande.
Som du ser finns det finns många sätt att uttrycka sig, bara man tar sig tid att hitta orden. Nu är inte tanken att du ska sitta och fundera över de här orden när du skriver. Meningen är att du ska låta orden flöda direkt ur hjärnan, genom fingrarna, ned på tangenterna, in i datorn, eller ned på papperet.

Då kan du inte sitta och fundera över vilket ord du ska använda just då. Det gör du först när berättelsen är färdig.

Allteftersom du läser igenom din text kan du sätta små kryss under ord som ofta upprepar sig på din sida. Försök hitta synonymer till dem. Jag har flera synonymlexikon till hjälp. De flesta Wordprogram har synonymlexikon. Du hittar synonymerna om du tittar under "verktyg"/"granska"/"synonymer".

Lycka till med ditt skrivande! Jag hoppas att mitt inlägg har berikat ditt språk.

Missa inte gårdagens inlägg om skrivtävling!


Kram från Äventyrsförfattaren Kim
Författare, Skrivkurslärare, Föreläsare och Låtskrivare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå min skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!